Minimalizace výchovných a vzdělávacích problémů dětí z neúplných rodin
Minimizing educational problems of children from single-parent families
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75611Identifiers
Study Information System: 166659
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Děti, neúplná rodina, rozvod, výchovné problémy, vzdělávací problémy, výchova jedním rodičem, vhodné a ohrožující výchovné strategieKeywords (English)
Children, single parent family, divorce, behavioral problems, educational problems, single parent education, appropriate and threatening educational strategiesCílem diplomové práce je popsat vhodné a ohrožující výchovné strategie, které vznikly v důsledku rozvodu rodičů, a na základě teoretických východisek a výzkumného šetření provedeného u vybrané skupiny respondentů formulovat výchovná doporučení sloužící k minimalizaci výchovných a vzdělávacích problémů dětí z rozvedených rodin. Výzkumné šetření hledá odpověď na otázky, co vybraným respondentům podle jejich názoru pomáhalo zvládnout období kolem rozvodu rodičů a co naopak situaci zhoršovalo. K naplnění hlavního cíle DP byly pro výzkum formulovány cíle dílčí: 1. Zjistit, jak vybraní respondenti hodnotí s odstupem času vhodnost a nevhodnost výchovných strategií rodičů užívaných v období rozvodu a 2. Porovnat jejich názory s východisky formulovanými v teoretické části práce. Těžištěm této práce je kvalitativní výzkum, zpracovaný pomocí obsahové analýzy rozhovoru. Polostrukturovaný rozhovor, s vybranými respondenty z neúplných rodin ve věku 19-25let mapuje zpětně jejich náhled na vhodné a ohrožující výchovné strategie jejich rodičů. Rozhovory byly analyzovány na základě kritérií, která byla vybrána z východisek v teoretické části. Poté jsem v jednotlivých přepsaných rozhovorech vyhledávala výroky, které jsem pod kritéria přiřazovala. Respondentům nejvíce pomohly zvládnout situaci osoby, které jim byly...
The aim of this thesis is to describe appropriate and threatening educational strategies that have arisen as a result of parental divorce, and based on the theoretical recommendations and research conducted among a selected group of respondents to formulate educational recommendations that minimizes problems of children from divorced families. The survey seeks to answer questions about what respondents selected as their options to manage a period around parents divorce and what made the situation worse. To achieve the objectivity of this thesis were to set partial goals: 1. To find out how the respondent assessed with hindsight suitability and unsuitability of educational strategies used by parents during divorce 2. compare their opinions with the strategies formulated in the theoretical part. The focus of this work is qualitative research, processed by using content analysis of the interview. Semi-structured interviews with selected respondents from single-parent families aged between 19 and 25 years old, reversely maps their view on the appropriate educational strategies of their parents. The interviews were analyzed based on criteria described in theoretical part. Then I individual analyse interviews and match them to accordingly. Most helpful for respondents were supportive persons which they...