Zátěž při propojení pracovního života a studia na vysoké škole
The Burden of Interconnecting Working Life and Studying at University
bachelor thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193812Identifiers
Study Information System: 222827
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Fonville, Alexandra
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
2. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
zátěž|pracovní život|vysokoškolské studium|pracovní zátěž|akademická zátěž|netradiční studentKeywords (English)
burden|work life|university studies|job burden|academic burden|non-traditional student4 Abstrakt Bakalářská práce rozpracovává problematiku vnímané zátěže, se kterou se potýkají dospělí lidé, kteří kombinují pracovní život s vysokoškolským studiem. Cílem práce je analyzovat zátěž vyplývající z propojení pracovního života se studiem na vysoké škole a identifikovat klíčové faktory, které vnímanou zátěž ovlivňují. V teoretických východiscích je nejprve přiblíženo formální vzdělávání dospělých a jeho propojení s pracovní kariérou, charakterizováno vysokoškolské studium a jeho méně tradiční formy, které by měly pracujícím studentům usnadňovat slaďování práce se studijními povinnostmi, pozornost je věnována také specifikům tradičních a netradičních studentů. Dále bude analyzována motivace dospělých ke studiu na vysoké škole a identifikovány bariéry úspěšné participace na formálním vzdělávání. Práce se také věnuje tématu zátěže a jejího zvládání, představuje zdroje zátěže v oblasti práce a studia i zdroje zátěže, které z propojení obou těchto oblastí vyplývají. Dále jsou v práci zmíněny možnosti harmonizace pracovního života se studiem na vysoké škole. Součástí práce je kvantitativní empirické šetření realizované metodou online dotazníku. Cílem empirického šetření je zjistit vnímanou zátěž vyplývající z propojování pracovního života a studia na vysoké škole v netradiční formě studia. Respondenty...
5 Abstract The bachelor thesis elaborates on the issue of perceived burdens faced by adults who combine working life with university studies. The aim of the thesis is to analyse the burden resulting from the combination of working life with university studies and to identify the key factors that influence the perceived burden. In the theoretical background, firstly, formal adult education and its connection with working careers is approached, higher education and its less traditional forms are characterized, which should facilitate the reconciliation of work and study duties for working students, attention is also paid to the specificities of traditional and non- traditional students. Furthermore, the motivation of adults to study at university will be analysed and barriers to successful participation in formal education will be identified. The thesis also explores the topic of workload and its management, presenting the sources of work and study burden as well as the sources of burden that result from the interconnection of these two areas. Furthermore, the thesis discusses the possibilities of harmonizing work life with university studies. The thesis includes a quantitative empirical investigation carried out using an online questionnaire method. The aim of the empirical investigation is to determine the...