Dovednost spolupráce u dětí předškolního věku
Cooperation skils of pre-school children
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97972Identifiers
Study Information System: 173320
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Loudová Stralczynská, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce se zabývá dovedností spolupráce dětí předškolního věku. Jejím cílem je zjistit, jaké jsou fundamentální problémy dětí při spolupráci a jak je začít spolupráci učit. Práce je rozdělena na část teoretickou, analýzu (předvýzkum) a empirickou část. Teoretická část nejprve pojednává o charakteristice dítěte v předškolním věku a zaměřuje se především na psychický a sociální vývoj. Stěžejní kapitoly se zaměřují na popis úkolové situace a spolupráce. Popis vychází z analýzy odborné literatury a výsledků dosavadních šetření. Další částí diplomové práce je analýza, která je předvýzkumem. V této části se práce zabývá analýzou seminárních prací, které byly napsány v roce 2015 studentkami navazujícího magisterského studia oboru Předškolní pedagogika. Závěry analýzy ukazují, na jaké problematické aspekty spolupráce se bude potřeba zaměřit ve vlastním výzkumu. Praktická část vychází z výsledků zúčastněného pozorování a krátkého strukturovaného rozhovoru. Účastníky pozorování jsou děti ve věku 5-6 let, které navštěvují mateřskou školu. Na základě získaných dat je provedena analýza dovednosti spolupráce dětí předškolního věku. Praktickou část uzavírají didaktické výzvy nejen pro učitelky mateřských škol v oblasti spolupráce. KLÍČOVÁ SLOVA: Spolupráce, předškolní věk, úkolová situace, týmové role
This master thesis deals with the issue of cooperative skills of preschool children. Its aim is to find out what are the basic problems of children cooperation and how to teach them cooperative skills. The thesis is divided into the theoretical part, analysis (pre-research) and the practical part. The theoretical part of the thesis deals with the characteristics of preschool children and it focuses primarily on psychological and social development. The main chapters are focused on the description of the task situation and the children cooperation. The description is based on an analysis of scientific literature and the results of previous research. Another part of this master thesis is the analysis, which is represented by pre-research. In this part, the work deals with the analysis of the seminar papers written in 2015 by students of postgraduate studies in the field of Preschool Pedagogy. The conclusions of the analysis show the issues of cooperation that will need to be focused on the following research. The practical part is based on the results of the observations and the short structured interview. The subjects of the research are 5 to 6 years old children who attend kindergarten. The analysis of cooperative skills of preschool children is based on the obtained data.. The practical part is...