Metafora jako sémantická inovace
Metaphor as a semantic innovation
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87145Identifikátory
SIS: 171441
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
20. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
metafora|jazyková figura|sémantika|rétorika|substituce|přenos|podobnost|interakce|pragmatikaKlíčová slova (anglicky)
metaphor|language figure|semantics|rhetorics|substitution|transfer|similarity|interaction|pragmaticsTématem této práce je teorie metafory jakožto kreativního či významotvorného užití jazyka, jak byla vypracována primárně v rámci debaty filozofů jazyka a estetiků hlásících se k analytické filozofické tradici, která probíhala ve druhé polovině dvacátého století. Cílem práce je ukázat tradiční chápání metafory jakožto čistě rétorické figury (stylistické jazykové ozdoby) jako nedostačující a metaforu představit naopak jako kognitivní prostředek, který na základě sémantické inovace přináší nové vhledy a významy. Práce bude sledovat vývoj pojetí metafory v rámci výše uvedené debaty a pokusí se rekonstruovat základní pozice, které v ní vykrystalizovaly, poukázat jak na jejich dílčí přednosti, tak nevýhody a zároveň vyzdvihnout opakující se okruhy problémů. Klíčovou roli zde sehraje analýza konstituce významu, jež se ukáže být pro výchozí pozici sémantické teorie metafory klíčová. Jedním z ústředních pojmů, které bude práce také sledovat, bude pojem podobnosti, o který se opírá kritizované pojetí metafory coby jazykové ozdoby.
The main subject of this thesis is to show metaphor as a creative and meaning- constructive use of language. This topic was primarily discussed among the philosophers of language and estheticiants linked to analytic tradition of philosophy during the second half of the 20th century. This thesis aims to show that traditional understanding of metaphor as a pure rhetoric figure (stylistic language ornament) is insufficient and, on the contrary, to introduce metaphor as a cognitive mean that on the ground of semantic innovations brings new insights and meanings. This work will follow this twist in understanding a metaphor within the debate described above and try to reconstruct elementary positions that has crystallized from this, as well as to point out the recurrent advantages and disadvatages tied up to this particular sort of issue. Key role will be represented by the analysis of meaning constitution which will be introduced as crucial for semantic theories of metaphor. Another of central terms that this work will also present, is a problem of similarity, that comes from the criticized understanding of metaphor as a mere language ornament.