Obtíže při rozhodování v oblasti profesní volby
Difficulties in career decision making
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83070Identifikátory
SIS: 157078
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rymeš, Milan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Volba povolání, kariérní teorie, obtíže při volbě povoláníKlíčová slova (anglicky)
Career choice, career theories, difficulties in career decision makingDiplomová práce v teoretické části představuje čtyři základní oblasti, které jsou důležité pro bližší seznámení s problematikou obtíží při profesní volbě. Tyto zároveň vytváří úvod pro empirickou část práce. V první kapitole se čtenář seznámí s definicí volby povolání a jejím historickým vývojem. Bude tak obeznámen s širším kontextem, v němž je volba povolání činěna. Následující kapitola se zabývá teoriemi kariérního vývoje - teoriemi zaměřenými na osobnost, vývojovými teoriemi zaměřenými na kariéru a teoriemi zaměřenými na sociální vlivy s dopadem na profesní vývoj. Poslední část obsahuje kapitoly s fokusem na období adolescence, ve kterém lze nalézt jeden z klíčových momentů pro další profesní cestu jedince, a kapitolu popisující a třídící obtíže při volbě povolání. Cílem empirické části je popsat vývoj obtíží v oblasti profesní volby na konci sekundárního vzdělání. Období, které je mnohými autory považováno za kritické pro profesní vývoj adolescenta. Hypotézy jsou ověřovány srovnáním výsledků Dotazníku těžkostí při volbě povolání mezi třetím, čtvrtým a čtvrtým ročníkem před maturitou. Závěr práce představuje škály obtíží, které jsou aktuálnější pro třetí ročník a škály, ve kterých skórovali spíše studenti čtvrtého ročníku. Klíčová slova: Volba povolání, kariérní teorie, obtíže při volbě povolání.
The theoretical part of this diploma thesis consists of four basic areas which are crucial for better understanding of profession choice difficulties and subsequently provides an introduction to the second part of the thesis - the empirical part. In the first chapter, the reader will be informed about the definition of the profession choice, its historical development, which covers a pretty wide context, in which the profession choice is being accomplished. The following chapter deals with career development theories focusing on personality, development theories targeting career and theories solely focused on social influences effecting the career development. The last two chapters deal with an adolescence period which plays the key role in the further career path of the individual. There is also a chapter describing and sorting difficulties while choosing a profession. The aim of the empirical part is to describe the development of profession choice difficulties at the end of secondary education - the period of life which is considered by many authors to be vitally important for the adolescent profession development. Hypotheses are verified by comparison of the results of the questionnaire that investigates profession choice difficulties in between third, fourth and fourth grade - directly before...