Přehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy
An overview of physicogeographical regionalizations and an analysis of their representation in geography textbooks for secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75102Identifiers
Study Information System: 132085
Collections
- Kvalifikační práce [20312]
Author
Advisor
Referee
Matoušková, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Physical Geography and Geoecology
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
regionalizace, analýza, fyzicko-geografická sféra, učebniceKeywords (English)
regionalization, analysis, physicalgeographical sphere, textbooksPřehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy Abstrakt V současné době existuje mnoho různých regionalizací, které se věnují členění přírodní sféry. Cílem této práce je vytvořit přehled regionalizací fyzicko-geografické sféry v jednotlivých dílčích sférách fyzické geografie. V práci je vytvořen přehled v rámci litosféry, atmosféry, hydrosféry, biosféry a pedosféry. Druhá část práce obsahuje analýzu středoškolských učebnic zeměpisu z hlediska výskytu regionalizací fyzicko-geografických sfér. Analýza je vytvořena na základě tří zvolených kritérií. Prvním kritériem je výskyt samotného pojmu a jeho bližší definice. Druhou úrovní je, zda učebnice obsahuje i grafické znázornění analyzovaného pojmu na mapě. Ve třetí úrovni zjišťujeme, zda jsou uvedené pojmy, týkající se regionalizací provázány a uvedeny také do souvislostí s ostatními sférami. Dle výsledků analýzy učebnic je podle zvolených kritérií nejlépe zpracovaná učebnice Geografie I., fyzickogeografická část (2012). Co se týče zastoupení jednotlivých regionalizací ve fyzicko-geografických sférách, nejlépe zpracovanou je litosféra se získanými 55 %. Naopak nejméně je z hlediska regionalizací v učebnicích zastoupena hydrosféra. Při porovnání zastoupení zvolených kritérií mezi sebou se ukázalo,...
An Overview of physicogeographical regionalisations and an analysis of their representation in Geography textbooks for secondary schools Abstract At present there is a large number of various regionalisations which concern the classification of the biosphere. The aim of the thesis is to develop an overview of the regionalisations of the physicogeographical sphere in the individual constituent spheres of physical geography. Firstly, the thesis provides an overview in terms of the lithosphere, atmosphere, hydrosphere, biosphere and pedosphere. The second part contains an analysis of secondary school Geography textbooks with respect to the occurrence of regionalisation of physicogeographical spheres. The analysis is based on 3 selected criteria. The first criterion is the frequency of occurrence of the very term itself and its more precise definition. The second criterion examines whether textbooks contain graphical demonstrations of the analysed terms in a map. The third criterion enquires whether the stated terms related to regionalisation are interconnected and put into perspective with other spheres. According to the results of the analysis, the highest-scoring textbook is "Geografie I., fyzickogeografická část (2012)". As for the representation of individual regionalisations in the physicogeographical...