Show simple item record

An overview of physicogeographical regionalizations and an analysis of their representation in geography textbooks for secondary schools
dc.contributor.advisorMüller, Miloslav
dc.creatorTrtková, Jana
dc.date.accessioned2017-06-01T00:21:52Z
dc.date.available2017-06-01T00:21:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/75102
dc.description.abstractPřehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy Abstrakt V současné době existuje mnoho různých regionalizací, které se věnují členění přírodní sféry. Cílem této práce je vytvořit přehled regionalizací fyzicko-geografické sféry v jednotlivých dílčích sférách fyzické geografie. V práci je vytvořen přehled v rámci litosféry, atmosféry, hydrosféry, biosféry a pedosféry. Druhá část práce obsahuje analýzu středoškolských učebnic zeměpisu z hlediska výskytu regionalizací fyzicko-geografických sfér. Analýza je vytvořena na základě tří zvolených kritérií. Prvním kritériem je výskyt samotného pojmu a jeho bližší definice. Druhou úrovní je, zda učebnice obsahuje i grafické znázornění analyzovaného pojmu na mapě. Ve třetí úrovni zjišťujeme, zda jsou uvedené pojmy, týkající se regionalizací provázány a uvedeny také do souvislostí s ostatními sférami. Dle výsledků analýzy učebnic je podle zvolených kritérií nejlépe zpracovaná učebnice Geografie I., fyzickogeografická část (2012). Co se týče zastoupení jednotlivých regionalizací ve fyzicko-geografických sférách, nejlépe zpracovanou je litosféra se získanými 55 %. Naopak nejméně je z hlediska regionalizací v učebnicích zastoupena hydrosféra. Při porovnání zastoupení zvolených kritérií mezi sebou se ukázalo,...cs_CZ
dc.description.abstractAn Overview of physicogeographical regionalisations and an analysis of their representation in Geography textbooks for secondary schools Abstract At present there is a large number of various regionalisations which concern the classification of the biosphere. The aim of the thesis is to develop an overview of the regionalisations of the physicogeographical sphere in the individual constituent spheres of physical geography. Firstly, the thesis provides an overview in terms of the lithosphere, atmosphere, hydrosphere, biosphere and pedosphere. The second part contains an analysis of secondary school Geography textbooks with respect to the occurrence of regionalisation of physicogeographical spheres. The analysis is based on 3 selected criteria. The first criterion is the frequency of occurrence of the very term itself and its more precise definition. The second criterion examines whether textbooks contain graphical demonstrations of the analysed terms in a map. The third criterion enquires whether the stated terms related to regionalisation are interconnected and put into perspective with other spheres. According to the results of the analysis, the highest-scoring textbook is "Geografie I., fyzickogeografická část (2012)". As for the representation of individual regionalisations in the physicogeographical...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectregionalizacecs_CZ
dc.subjectanalýzacs_CZ
dc.subjectfyzicko-geografická sféracs_CZ
dc.subjectučebnicecs_CZ
dc.subjectregionalizationen_US
dc.subjectanalysisen_US
dc.subjectphysicalgeographical sphereen_US
dc.subjecttextbooksen_US
dc.titlePřehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-14
dc.description.departmentDepartment of Physical Geography and Geoecologyen_US
dc.description.departmentKatedra fyzické geografie a geoekologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId132085
dc.title.translatedAn overview of physicogeographical regionalizations and an analysis of their representation in geography textbooks for secondary schoolsen_US
dc.contributor.refereeMatoušková, Milada
dc.identifier.aleph002029174
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra fyzické geografie a geoekologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Physical Geography and Geoecologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csPřehled fyzicko-geografických regionalizací a analýza jejich zastoupení v učebnicích zeměpisu pro střední školy Abstrakt V současné době existuje mnoho různých regionalizací, které se věnují členění přírodní sféry. Cílem této práce je vytvořit přehled regionalizací fyzicko-geografické sféry v jednotlivých dílčích sférách fyzické geografie. V práci je vytvořen přehled v rámci litosféry, atmosféry, hydrosféry, biosféry a pedosféry. Druhá část práce obsahuje analýzu středoškolských učebnic zeměpisu z hlediska výskytu regionalizací fyzicko-geografických sfér. Analýza je vytvořena na základě tří zvolených kritérií. Prvním kritériem je výskyt samotného pojmu a jeho bližší definice. Druhou úrovní je, zda učebnice obsahuje i grafické znázornění analyzovaného pojmu na mapě. Ve třetí úrovni zjišťujeme, zda jsou uvedené pojmy, týkající se regionalizací provázány a uvedeny také do souvislostí s ostatními sférami. Dle výsledků analýzy učebnic je podle zvolených kritérií nejlépe zpracovaná učebnice Geografie I., fyzickogeografická část (2012). Co se týče zastoupení jednotlivých regionalizací ve fyzicko-geografických sférách, nejlépe zpracovanou je litosféra se získanými 55 %. Naopak nejméně je z hlediska regionalizací v učebnicích zastoupena hydrosféra. Při porovnání zastoupení zvolených kritérií mezi sebou se ukázalo,...cs_CZ
uk.abstract.enAn Overview of physicogeographical regionalisations and an analysis of their representation in Geography textbooks for secondary schools Abstract At present there is a large number of various regionalisations which concern the classification of the biosphere. The aim of the thesis is to develop an overview of the regionalisations of the physicogeographical sphere in the individual constituent spheres of physical geography. Firstly, the thesis provides an overview in terms of the lithosphere, atmosphere, hydrosphere, biosphere and pedosphere. The second part contains an analysis of secondary school Geography textbooks with respect to the occurrence of regionalisation of physicogeographical spheres. The analysis is based on 3 selected criteria. The first criterion is the frequency of occurrence of the very term itself and its more precise definition. The second criterion examines whether textbooks contain graphical demonstrations of the analysed terms in a map. The third criterion enquires whether the stated terms related to regionalisation are interconnected and put into perspective with other spheres. According to the results of the analysis, the highest-scoring textbook is "Geografie I., fyzickogeografická část (2012)". As for the representation of individual regionalisations in the physicogeographical...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra fyzické geografie a geoekologiecs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV