Jazykový management rusky mluvících vysokoškoláků v České Republice v socioekonomickém kontextu
The language management of Russian-speaking university students and graduates in its socioeconomic context
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74472Identifiers
Study Information System: 137511
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Hrdlička, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech for Non-Native Speakers
Department
Institute of Czech Studies
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Jazykový management, teorie jazykového managementu, jazykové problémy, zahraniční studenti, trh práce, jazykový repertoár, ruština v České republiceKeywords (English)
language management, language management theory, language problems, international students, labor market, linguistic repertoire, Russian in the Czech RepublicPředmětem této diplomové práce je jazykový management rusky mluvících vysokoškoláků v socioekonomickém kontextu. Cílem teoretické části diplomové práce je vymezit pojmy jazykový management a teorie jazykového managementu, popsat typy a druhy jazykového managementu a vysvětlit proces jeho vzniku. Teoretická část je založena na odborné literatuře, statistických údajích a dostupných výsledcích dříve provedených výzkumů. V empirické části je proveden výzkum. Hlavní metodou sběru dat je polostrukturovaný rozhovor s respondenty. Cílem výzkumu bylo získat aktuální data o postavení cizinců z cílové skupiny na trhu práce v České republice. Na základě získaných informací je zjištěna reálná situace spojená s socioekonomickým postavením rusky mluvících vysokoškoláků žijících na území České republiky. Těžištěm výzkumu je shromáždění, analýza a interpretace sdělovaných zkušeností vysokoškoláků.
This thesis is devoted to the language management of Russian-speaking university students and graduates in the socioeconomic context of the Czech Republic. The first, theoretical section, is based on the results of previous studies as well as statistical data. It delimits the concepts of language management and Language Management Theory describes the types of language management, and explains its processual character. The second, empirical section of the thesis, is devoted to a qualitative research study based on semi-structured interviews with 10 speakers of Russian as a first or second language who were studying or who had studies at universities in the Czech Republic. The aim of the research was to gain up-to-date information on respondents' subjective understanding of their position on the Czech labor market. The results reveal connections between language, communicative and socio- cultural (including socio-economic) management thus connect issues of language competence and linguistic repertoires and the socio-economic position of Russian-speaking university students and graduates in the Czech Republic.