Význam čísel mezi Platónem a Aristotelem
Meaning of Numbers between Plato and Aristotle
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/73368Identifiers
Study Information System: 105010
CU Caralogue: 990021095950106986
Collections
- Kvalifikační práce [23980]
Author
Advisor
Referee
Karfík, Filip
Hladký, Vojtěch
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
14. 10. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Antická filosofie, ontologie, Aristotelés, Platón, čísla, matematika, nauka o principechKeywords (English)
Ancient philosophy, ontology, Aristotle, Plato, numbers, mathematics, principles doctrine1 Abstrakt Význam čísel mezi Platónem a Aristotelem Antonín Šíma Disertační práce na téma "Proměna pojmu číslo mezi Platónem a ranou Akademií" se věnuje problému čísel v raném platonismu mezi Aristotelem a Platónem. V Platónových dialozích plní čísla v rámci odborných matematických disciplín poznání propedeutickou funkci postupu k metodě uvažování dialektice. Dialektika se věnuje nejobecnějším strukturám myšlení, v jejichž centru stojí problém jsoucího a dobra, které je v práci zmíněno pouze okrajově. Filosofie Platónových dialogů stojí na ontologickém a epistemologickém významu neměnných a věčně jsoucích idejí. Aristotelés v Metafyzice A popisuje Platónovy a platónské nauky rané Akademie, v jejichž centru jsou principy vyjádřené čísly - jedno a neurčitá dvojice. Tyto principy jsou vyloženy podle aristotelské nauky o principech jako forma a látka. Zmíněna je platónská dialektická metoda zaměřená na zkoumání obecného v řeči, která v přehledu filosofie Aristotelových předchůdců odlišuje platónské myšlení od filosofie přírody u pythagorejců. Číslům v kritizované nauce náleží shodný význam jako idejím nebo číslům-idejím, jež stojí na stupnici ontologického významu výše než ideje, ale o tom se nedozvídáme nic v Platónových dialozích. Knihy M a N Metafyziky podrobují ontologické základy platónské matematiky...
1 Abstract Meaning of numbers between Plato and Aristotle Antonín Šíma The dissertation titled "The Transformation of the Concept of Number between Plato and the Early Academy" deals with the problem of numbers in early Platonism between Aristotle and Plato. In Plato's dialogues, within professional mathematical disciplines of knowledge, numbers fulfil a function of propaedeutic procedure to the method of thinking − dialectic. Dialectic engages in the most general structures of thinking whose centre is the problem of being and good, which is only mentioned marginally in our thesis. The philosophy of dialogues is based on the ontological and epistemological dignity of unchanging and eternally existing ideas. In Metaphysics A Aristotle describes Plato's and the Platonic doctrines of the early Academy in whose centre there are principles expressed by numbers: one and indefinite two, which are assessed according to Aristotelian principles doctrine as form and matter. Aristotle mentions Platonic dialectical method which focuses on researching the general in speech. This method distinguishes Platonic thought from Pythagorean philosophy in Aristotle's precursors' philosophy overview. In the criticized doctrine, numbers have the same meaning as ideas or ideal numbers standing on the scale of ontological dignity...