Kostel sv. Václava v Praze na Smíchově. Otázka historismu a novorenesance.
The Church of St. Wenceslas in Prague-Smíchov. The issues of historicism and Neo-Renaissance
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71776Identifikátory
SIS: 122903
Katalog UK: 990018536860106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prahl, Roman
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
16. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Praha - Smíchov - kostel sv. Václava - 19. století - historismus - novorenesance - Machytka - Schmoranz - Schulz - Ullmann - Barvitius - Švehla - Pauly - Trenkwald - Sequens - Paša - Pirner - Rudl - Šimek - VosmíkKlíčová slova (anglicky)
Prague - Smíchov - The Church of St. Wenceslas - 19th century - Historicism - Neo-Renaissance - Machytka - Schmoranz - Schulz - Ullmann - Barvitius - Švehla - Pauly - Trenkwald - Sequens - Paša - Pirner - Rudl - Šimek - VosmíkTato diplomová práce je věnována tématice kostela sv. Václava v Praze na Smíchově a k němu se vážícím otázkám historismu a novorenesance. První část práce sleduje historický a urbanistický vývoj Smíchova, který byl pro vznik chrámové stavby do jisté míry určující. Hlavní část diplomové práce je věnována problematice zadávání projektu a výběru architekta. V této části jsou sledovány okolnosti architektonické soutěže a především porovnávány návrhy jednotlivých architektů, kteří se o projekt zajímali. Významný prostor je v diplomové práci věnován také umělecké výzdobě stavby. Užité umění a mobiliář nejsou do tématu téměř zahrnuty. Závěrečná část diplomové práce má za cíl zasadit stavbu kostela sv. Václava do širšího kontextu architektury a církevní malby střední Evropy. Tato práce by se neobešla bez archivních materiálů a historických pramenů. Důležité byly především zachované architektonické návrhy a písemná dokumentace, kdysi spravovaná farním úřadem u sv. Václava na Smíchově.
This thesis is presenting the church of St. Wenceslas in Prague-Smíchov and also the issues of historicism and Neo-Renaissance, which are directly connected to this religious building. The introductory chapter of the thesis is depicting the historical and urban development of Prague historical suburb Smíchov that contributed to the creation of its church. The main part of the thesis is dedicated to the matter of selecting the architect. This part observes the circumstances of the architectural competition and compares the projects of participating architects. Following part of the thesis is consecrated to the decoration programme of the church of St. Wenceslas. Applied art is included only marginally. The conclusion has the objective of classifying the building of the church of St. Wenceslas into the wider context of central European architecture and religion painting. This thesis would not have been achieved without archival materials and historical sources, including especially architectural plans and the documentation administrated once by the parish office of the church of St. Wenceslas in Smíchov.
