Show simple item record

Causes of reading decline, their analysis and possible remedy
dc.contributor.advisorKrykorková, Hana
dc.creatorKohoutová, Simona
dc.date.accessioned2017-05-18T14:31:32Z
dc.date.available2017-05-18T14:31:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60693
dc.description.abstractThe diploma thesis examines the causes of the decline of reading, it deals with the analysis and possible remediation. The theoretical part introduces the concept of literacy, it monitors the current state of reading and it is based on the research findings. It analyzes the Framework educational programme closely related to literacy, it draws on relevant theoretical foundations, and presents reading strategies, methods and programmes that support the mentioned area. Family, school, teachers and significant motivation are identified as important factors of literacy development. Within the indicative empirical investigation the thesis focuses on the content analysis of School education programmes and teacher approach to literacy support. It refers to the development of reading in various areas of education for older pupils of primary school.en_US
dc.description.abstractDiplomová práce zkoumá příčiny poklesu čtenářství, zabývá se jejich analýzou a možnostmi nápravy. Teoretická část seznamuje s pojmem čtenářské gramotnosti, sleduje současný stav čtenářství, vychází z poznatků výzkumů. Analyzuje Rámcový vzdělávací program v úzkém vztahu se čtenářskou gramotností, čerpá z relevantních teoretických základů, představuje čtenářské strategie, metody a programy, které podporují zmíněnou oblast. Za důležité činitele v rozvoji gramotnosti pokládá rodinu, školu, učitele a významnou motivaci. V orientačním empirickém šetření se zaměřuje na obsahovou analýzu Školních vzdělávacích programů a přístup pedagogů v podpoře čtenářské gramotnosti. Poukazuje na rozvíjení čtenářství v jednotlivých vzdělávacích oblastech u starších žáků druhého stupně základní školy.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectČtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectčtenářstvícs_CZ
dc.subjectknihacs_CZ
dc.subjectkurikulumcs_CZ
dc.subjectmetakognicecs_CZ
dc.subjectkritické myšlenícs_CZ
dc.subjectmetodická podporacs_CZ
dc.subjectmotivacecs_CZ
dc.subjectpedagogcs_CZ
dc.subjectrodinacs_CZ
dc.subjectspolečnostcs_CZ
dc.subjectvzdělávánícs_CZ
dc.subjectinstitucecs_CZ
dc.subjectReader literacyen_US
dc.subjectbooken_US
dc.subjectcurriculumen_US
dc.subjectmetakogniceen_US
dc.subjectcritical thinkingen_US
dc.subjectthe methodological supporten_US
dc.subjectmotivationen_US
dc.subjectteacheren_US
dc.subjectfamilyen_US
dc.subjectsocietyen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectinstitutionsen_US
dc.titlePříčiny poklesu čtenářství, jejich analýzy a možnosti nápravycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-01-28
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId121535
dc.title.translatedCauses of reading decline, their analysis and possible remedyen_US
dc.contributor.refereeBěhalová, Andrea
dc.identifier.aleph001679066
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEducationen_US
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEducationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce zkoumá příčiny poklesu čtenářství, zabývá se jejich analýzou a možnostmi nápravy. Teoretická část seznamuje s pojmem čtenářské gramotnosti, sleduje současný stav čtenářství, vychází z poznatků výzkumů. Analyzuje Rámcový vzdělávací program v úzkém vztahu se čtenářskou gramotností, čerpá z relevantních teoretických základů, představuje čtenářské strategie, metody a programy, které podporují zmíněnou oblast. Za důležité činitele v rozvoji gramotnosti pokládá rodinu, školu, učitele a významnou motivaci. V orientačním empirickém šetření se zaměřuje na obsahovou analýzu Školních vzdělávacích programů a přístup pedagogů v podpoře čtenářské gramotnosti. Poukazuje na rozvíjení čtenářství v jednotlivých vzdělávacích oblastech u starších žáků druhého stupně základní školy.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis examines the causes of the decline of reading, it deals with the analysis and possible remediation. The theoretical part introduces the concept of literacy, it monitors the current state of reading and it is based on the research findings. It analyzes the Framework educational programme closely related to literacy, it draws on relevant theoretical foundations, and presents reading strategies, methods and programmes that support the mentioned area. Family, school, teachers and significant motivation are identified as important factors of literacy development. Within the indicative empirical investigation the thesis focuses on the content analysis of School education programmes and teacher approach to literacy support. It refers to the development of reading in various areas of education for older pupils of primary school.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV