dc.contributor.advisor | Krykorková, Hana | |
dc.creator | Kohoutová, Simona | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T14:31:32Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T14:31:32Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/60693 | |
dc.description.abstract | The diploma thesis examines the causes of the decline of reading, it deals with the analysis and possible remediation. The theoretical part introduces the concept of literacy, it monitors the current state of reading and it is based on the research findings. It analyzes the Framework educational programme closely related to literacy, it draws on relevant theoretical foundations, and presents reading strategies, methods and programmes that support the mentioned area. Family, school, teachers and significant motivation are identified as important factors of literacy development. Within the indicative empirical investigation the thesis focuses on the content analysis of School education programmes and teacher approach to literacy support. It refers to the development of reading in various areas of education for older pupils of primary school. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce zkoumá příčiny poklesu čtenářství, zabývá se jejich analýzou a možnostmi nápravy. Teoretická část seznamuje s pojmem čtenářské gramotnosti, sleduje současný stav čtenářství, vychází z poznatků výzkumů. Analyzuje Rámcový vzdělávací program v úzkém vztahu se čtenářskou gramotností, čerpá z relevantních teoretických základů, představuje čtenářské strategie, metody a programy, které podporují zmíněnou oblast. Za důležité činitele v rozvoji gramotnosti pokládá rodinu, školu, učitele a významnou motivaci. V orientačním empirickém šetření se zaměřuje na obsahovou analýzu Školních vzdělávacích programů a přístup pedagogů v podpoře čtenářské gramotnosti. Poukazuje na rozvíjení čtenářství v jednotlivých vzdělávacích oblastech u starších žáků druhého stupně základní školy. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Čtenářská gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | čtenářství | cs_CZ |
dc.subject | kniha | cs_CZ |
dc.subject | kurikulum | cs_CZ |
dc.subject | metakognice | cs_CZ |
dc.subject | kritické myšlení | cs_CZ |
dc.subject | metodická podpora | cs_CZ |
dc.subject | motivace | cs_CZ |
dc.subject | pedagog | cs_CZ |
dc.subject | rodina | cs_CZ |
dc.subject | společnost | cs_CZ |
dc.subject | vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | instituce | cs_CZ |
dc.subject | Reader literacy | en_US |
dc.subject | book | en_US |
dc.subject | curriculum | en_US |
dc.subject | metakognice | en_US |
dc.subject | critical thinking | en_US |
dc.subject | the methodological support | en_US |
dc.subject | motivation | en_US |
dc.subject | teacher | en_US |
dc.subject | family | en_US |
dc.subject | society | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | institutions | en_US |
dc.title | Příčiny poklesu čtenářství, jejich analýzy a možnosti nápravy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2014 | |
dcterms.dateAccepted | 2014-01-28 | |
dc.description.department | Department of Education | en_US |
dc.description.department | Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 121535 | |
dc.title.translated | Causes of reading decline, their analysis and possible remedy | en_US |
dc.contributor.referee | Běhalová, Andrea | |
dc.identifier.aleph | 001679066 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Education | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogy | en_US |
thesis.degree.program | Pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra pedagogiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Education | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Pedagogy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce zkoumá příčiny poklesu čtenářství, zabývá se jejich analýzou a možnostmi nápravy. Teoretická část seznamuje s pojmem čtenářské gramotnosti, sleduje současný stav čtenářství, vychází z poznatků výzkumů. Analyzuje Rámcový vzdělávací program v úzkém vztahu se čtenářskou gramotností, čerpá z relevantních teoretických základů, představuje čtenářské strategie, metody a programy, které podporují zmíněnou oblast. Za důležité činitele v rozvoji gramotnosti pokládá rodinu, školu, učitele a významnou motivaci. V orientačním empirickém šetření se zaměřuje na obsahovou analýzu Školních vzdělávacích programů a přístup pedagogů v podpoře čtenářské gramotnosti. Poukazuje na rozvíjení čtenářství v jednotlivých vzdělávacích oblastech u starších žáků druhého stupně základní školy. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The diploma thesis examines the causes of the decline of reading, it deals with the analysis and possible remediation. The theoretical part introduces the concept of literacy, it monitors the current state of reading and it is based on the research findings. It analyzes the Framework educational programme closely related to literacy, it draws on relevant theoretical foundations, and presents reading strategies, methods and programmes that support the mentioned area. Family, school, teachers and significant motivation are identified as important factors of literacy development. Within the indicative empirical investigation the thesis focuses on the content analysis of School education programmes and teacher approach to literacy support. It refers to the development of reading in various areas of education for older pupils of primary school. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016790660106986 | |