Příčiny poklesu čtenářství, jejich analýzy a možnosti nápravy
Causes of reading decline, their analysis and possible remedy
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60693Identifikátory
SIS: 121535
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Běhalová, Andrea
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
28. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Čtenářská gramotnost, čtenářství, kniha, kurikulum, metakognice, kritické myšlení, metodická podpora, motivace, pedagog, rodina, společnost, vzdělávání, instituceKlíčová slova (anglicky)
Reader literacy, book, curriculum, metakognice, critical thinking, the methodological support, motivation, teacher, family, society, education, institutionsDiplomová práce zkoumá příčiny poklesu čtenářství, zabývá se jejich analýzou a možnostmi nápravy. Teoretická část seznamuje s pojmem čtenářské gramotnosti, sleduje současný stav čtenářství, vychází z poznatků výzkumů. Analyzuje Rámcový vzdělávací program v úzkém vztahu se čtenářskou gramotností, čerpá z relevantních teoretických základů, představuje čtenářské strategie, metody a programy, které podporují zmíněnou oblast. Za důležité činitele v rozvoji gramotnosti pokládá rodinu, školu, učitele a významnou motivaci. V orientačním empirickém šetření se zaměřuje na obsahovou analýzu Školních vzdělávacích programů a přístup pedagogů v podpoře čtenářské gramotnosti. Poukazuje na rozvíjení čtenářství v jednotlivých vzdělávacích oblastech u starších žáků druhého stupně základní školy.
The diploma thesis examines the causes of the decline of reading, it deals with the analysis and possible remediation. The theoretical part introduces the concept of literacy, it monitors the current state of reading and it is based on the research findings. It analyzes the Framework educational programme closely related to literacy, it draws on relevant theoretical foundations, and presents reading strategies, methods and programmes that support the mentioned area. Family, school, teachers and significant motivation are identified as important factors of literacy development. Within the indicative empirical investigation the thesis focuses on the content analysis of School education programmes and teacher approach to literacy support. It refers to the development of reading in various areas of education for older pupils of primary school.