Opakování a paradox žánrové fikce
Repetition and paradox of genre fiction
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59106Identifiers
Study Information System: 110255
CU Caralogue: 990016258220106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Dadejík, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Aesthetics
Department
Department of Aestetics
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
žánr, paradox, opakování, braková fikce, literární dílo, filmové díloKeywords (English)
genre, paradox, repetition, junk fiction, literary work, film workBakalářská práce se zabývá paradoxem žánrové fikce, který nastínila Deborah Knight. Tento paradox spočívá v otázce, proč čtenáři nebo diváci tráví svůj čas čtením či sledováním příběhů, které již zhruba znají, a dopředu tak vědí, co se v nich bude odehrávat a jak dopadnou. Autorka vychází z obdobného paradoxu braku Noëla Carrolla. První část práce je věnována charakteristice estetického prožitku, principu opakování v umělecké tvorbě a definicí pojmu žánr. V druhé části jsou následně prověřovány jednotlivé podmínky paradoxu.
The Bachelor thesis is concerned with the issue of the paradox of genre fiction which was presented by Deborah Knight. This paradox is based on the question why the readers and the viewers are spending their time by reading and watching stories they are already familiar with so they know what the stories will be about and how will they end. The author is proceeding from Noël Carroll's similar paradox of junk fiction. First part of the text is occupying with the characterization of the aesthetic experience, the principle of repetition in the works of art and the definition of the term of genre. After that in the second part the particular conditions of the paradox are verified.