Opakování a paradox žánrové fikce
Repetition and paradox of genre fiction
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59106Identifikátory
SIS: 110255
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dadejík, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
10. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
žánr, paradox, opakování, braková fikce, literární dílo, filmové díloKlíčová slova (anglicky)
genre, paradox, repetition, junk fiction, literary work, film workBakalářská práce se zabývá paradoxem žánrové fikce, který nastínila Deborah Knight. Tento paradox spočívá v otázce, proč čtenáři nebo diváci tráví svůj čas čtením či sledováním příběhů, které již zhruba znají, a dopředu tak vědí, co se v nich bude odehrávat a jak dopadnou. Autorka vychází z obdobného paradoxu braku Noëla Carrolla. První část práce je věnována charakteristice estetického prožitku, principu opakování v umělecké tvorbě a definicí pojmu žánr. V druhé části jsou následně prověřovány jednotlivé podmínky paradoxu.
The Bachelor thesis is concerned with the issue of the paradox of genre fiction which was presented by Deborah Knight. This paradox is based on the question why the readers and the viewers are spending their time by reading and watching stories they are already familiar with so they know what the stories will be about and how will they end. The author is proceeding from Noël Carroll's similar paradox of junk fiction. First part of the text is occupying with the characterization of the aesthetic experience, the principle of repetition in the works of art and the definition of the term of genre. After that in the second part the particular conditions of the paradox are verified.