Odpovědnost dopravce v mezinárodní přepravě zboží
Carrier's Liability in International Carriage of Goods
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58030Identifiers
Study Information System: 115848
Collections
- Kvalifikační práce [14135]
Author
Advisor
Referee
Dobiáš, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Business Law
Date of defense
15. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
mezinárodní přeprava zboží, odpovědnost dopravceKeywords (English)
international carriage of goods, carrier's liabilityTato práce nabízí přehled současné právní úpravy v mezinárodní přepravě zboží, přičemž se zaměřuje zejména na odpovědnost dopravce v mezinárodní přepravě zboží. Aby byl vůbec umožněn mezinárodní obchod, je důležité udržovat rovnováhu mezi zájmy dopravce a odesílatele. Každý příspěvek na téma odpovědnosti dopravce v mezinárodní přepravě zboží může pomoci objasnit některé problémy a být ku prospěchu jak odesílateli, tak dopravci. Tato práce se skládá z devíti kapitol. Tři úvodní kapitoly seznamují s mezinárodním právem soukromým a jeho základními metodami, je zde stručně nastíněn institut odpovědnosti a v neposlední řadě jsou zde definovány některé základní pojmy jako například doprava a přeprava či dopravce a odesílatel. V jednom z pododdílů třetí kapitoly je představena vnitrostátní úprava přepravy. V práci je však obecně kladen důraz na právní úpravu obsaženou v mezinárodních smlouvách. Následující kapitoly se věnují jednotlivým druhům přepravy, a sice přepravě železniční, silniční, letecké, námořní a vnitrozemské vodní. Největší důraz je vzhledem k frekvenci jejich praktického využití kladen na přepravu silniční a námořní. To nicméně nesnižuje důležitost ostatních druhů přepravy. Velký potenciál má zejména přeprava železniční a vnitrozemská vodní, jejichž budoucí rozvoj by nabídl řešení mnoha...
The purpose of this thesis is to offer an overview of current legislative situation in international carriage of goods. Special attention is dedicated to carrier's liability in international transport of goods. In a global world, it is vital to keep balance between the rights and duties of both the carrier and the shipper. Otherwise, international trade would become next to impossible to perform. Therefore, dealing with the topic of carrier's liability might clarify certain aspects and possibly bring benefits to both contracting parties. This thesis consists of nine chapters. The three initial chapters present private international law and its methods. Next, the question of liability is briefly introduced. Finally, basic terms such as the carrier and the shipper are defined. In one of its subdivisions, the third chapter also mentions national regulations relevant to the topic discussed. On the contrary, the thesis as a whole addresses rules contained in international treaties. The following chapters are targeted on individual modes of transport, in order of appearance: carriage by rail, carriage by road, carriage by air, carriage by sea, carriage by inland waterways. However, not all of them are granted equal attention. The chapters covering carriage by road and by sea are essential. The reason for...