Google generace a její vztah k informacím
Google generation and its relationship to information
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54713Identifiers
Study Information System: 108427
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Fonferová, Ľudmila
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information Studies and Librarianship
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Informace, google generace, informacní gramotnost, informační potřebaKeywords (English)
Information, google generation, information literacy, information neededCílem práce je provést analýzu informačních potřeb žáků narozených po roce 1995 a zjistit jakým způsobem tyto potřeby uspokojují. Práce se snaží odpovědět na otázky, jaké informace preferuje "Google" generace, jak škola a především učitelé motivují žáky k vyhledávání informací. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. První část se bude zabývat obecným vymezením problematiky generací a charakteristikou "Google" generace. Druhá část se věnuje průzkumu zaměřenému na informační potřeby a informační gramotnost žáků II. stupně základní školy. V rámci průzkumu se zkoumá i role učitelů a školy v celé problematice.
This bachelor thesis aims to analyze information needs of students born after year 1995 and find out ways they use to meet their needs. Thesis tries to answer questions which information prefers so called "Google" generation, how school and teachers first of all motivates students to searching for information. This bachelor thesis is composed from two main parts. First part occupies general determination of generation's issues and characteristic of "Google" generation. Second part devotes to research about information needs and information literacy of elementary school students. Within research is also explored function of teachers and school in issues.