Didaktická příprava budoucích učitelů základních škol
Didactic preparation of future elementary school teachers
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/34879Identifiers
Study Information System: 93849
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
23. 9. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem mé práce je zjistit, zda studenti a začínající učitelé jsou vybaveni dovedností stanovit si výukový cíl. V teoretické části píši o změnách v českém školství, zejména pak o novém pojetí základního vzdělávání, zabývám se problematikou didaktické přípravy, vymezuji základní pojmy z didaktické terminologie a popisuji základní přístupy ke školnímu vzdělávání. Hovořím o pedagogických dovednostech, přičemž se podrobně zabývám stanovením výukových cíl. V empirické části práce zjišťuji, zda kvantita a kvalita didaktické přípravy v rámci vysokoškolského studia odpovídá skutečným potřebám začínajícího pedagoga. Za použití kombinace dvou exploračních metod dotazníku a rozhovoru zkoumám, zda začínající učitelé vstupují do školské praxe dostatečně vybaveni zejména dovedností stanovit si výukový cíl. V závěru diplomové práce popisuji výsledky výzkumu. Zamýšlím se nad úrovní pedagogických dovedností budoucích učitel a jejich začínajících koleg. Diskutuji nad otázkami poskytnutí lepší praktické přípravy. Klíčová slova: didaktika, didaktická připravenost, kompetence učitele, výukový cíl.
The aim of my work is to find out whether students and beginning teacher are capable of setting their educational targets. In the theoretical part I discuss the educational reform in general, then I recount the changes in elementary level. I also deal with the general aim of didactics and didactic preparation, define the key terminology and describe the main approaches to the school education. I also talk about various pedagogical skills especially about the aims of education and their setting. In the empirical part I find out whether the quantity and quality of didactic preparation during university studies fill the needs of a beginning pedagog. Using the combination of two explorative techniques (a questionnaire and an interview) I focus on the skill of setting the aim of education. Finally I describe the results of my research. I also think about the level of pedagogical skills of future and beginnig teachers and discuss the question of better practical preparation for the trainee teachers.