Firemní dobrovolnictví - empirické šetření u vybraných aktérů společenské odpovědnosti firem
Corporate Volunteerism - the research at selected participants of Corporate Social Responsibility
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/30013Identifiers
Study Information System: 59945
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Pospíšilová, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Civil Sector Studies
Department
Department of Civil Society Studies
Date of defense
26. 1. 2010
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Cílem diplomové práce je analyzovat nástroje společenské odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility) směrem k zaměstnancům. Práce se zaměřuje především na firemní dobrovolnictví. Teoretická část vymezuje základní pojmy týkající se společenské odpovědnosti firem, dobrovolnictví a filantropie. Zaměřuje se také na jednotlivé formy firemního dobrovolnictví a jejich vysvětlení. Empirická část práce hodnotí výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na firmy uplatňující firemní dobrovolnictví. V další části jsou analyzovány polostandardizované rozhovory, které byly na téma firemního dobrovolnictví provedeny se zástupci nestátních neziskových organizací využívající firemní dobrovolníky. Interpretace výsledků empirického šetření ukazuje současnou situaci vybraných aktérů komunikace CSR směrem k zaměstnancům se zřetelem na neziskový sektor.
The main aim of this thesis is the analysis of tools of Corporate Social Responsibility (CSR) towards employees. This document is focused on corporate volunteerism. The theoretic part defines basic terms regarding Corporate Social Responsibility, volunteerism and philanthropy. It is also focused on forms of corporate volunteerism and explanations of them. The research evaluates results of a questionnaire concentrated on companies which use corporate volunteerism. The next part of the research is the analysis of interviews with representatives of non-governmental organizations which use corporate volunteers. The interpretation of the research results shows the nowadays situation of chosen participants involved in CSR communication towards employees and its position in nonprofit sector.