Učitel na základní škole jako možná oběť šikany
An elelmentary school teacher as a possible victim of bullying
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/185612Identifiers
Study Information System: 250920
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 9. 2023
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Agrese|agresor|oběť|rodič|šikana|učitel|základní škola|žákKeywords (English)
Aggression|aggresor|bullying|elementary school|parent|pupil|teacher|victimHlavním cílem této diplomové práce je poukázat na nebezpečnost a závažnost šikany. Snaha vystihnout základní problematiku šikanovaných učitelů, zmapovat jejich zkušenosti, zjistit v jak velké míře se tento negativní fenomén skutečně odehrává a jak jej ovlivňuje tolerance násilného chování v rodině. Diplomová práce se zabývá problematikou šikany, kdy se v roli oběti ocitá pedagog. Učitelská profese není zrovna tou nejjednodušší, spíše naopak, a to zejména v dnešní době. Teoretická část diplomové práce se skládá ze čtyř hlavních kapitol. První kapitola vysvětluje základní pojmy, mezi které patří klima ve školním prostředí, šikana, kyberšikana a agrese. V druhé kapitole je především popsáno klima školy a třídy, které lze chápat jako základ pro kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole. Třetí kapitola se zaměřuje na vysvětlení, co je šikana a definuje tento pojem. Z této kapitoly se lze dozvědět, jaké existují formy a druhy šikany, pravděpodobné příčiny jejího vzniku, jednotlivé fáze šikany a její případné následky. Popisuje hlavní aktéry šikany, kterými jsou agresor, oběť a svědci. Čtvrtá kapitola nastiňuje šikanu učitelů, kdy se útočníkem vůči učiteli stává žák i rodič. Základem empirické části je kvantitativní výzkum, který probíhal formou dotazníku. Výzkum zjišťoval, jaké...
The main goal of this thesis is to point out the danger and seriousness of bullying. An attempt to grasp the basic issue of bullied teachers, to map their experiences, to find out to what extent this negative phenomenon really takes place and how it is affected by the tolerance of violent behavior in the family. The diploma thesis deals with the issue of bullying, when a teacher finds himself in the role of a victim. The teaching profession is not exactly the easiest, on the contrary, especially nowadays. The theoretical part of the thesis consists of four main chapters. The first chapter explains basic concepts, including school climate, bullying, cyberbullying and aggression. These are the terms climate in the school environment, bullying, cyberbullying and aggression. The second chapter mainly describes the school and classroom climate, which can be understood as the basis for the quality of interpersonal relationships and social processes in a given school. The third chapter focuses on explaining what bullying is and defines this term. From this chapter, you can find out what forms and types of bullying exist, the probable causes of its occurrence, the individual phases of bullying and its possible consequences. It describes the main actors of bullying, which are the aggressor, the victim and...