Show simple item record

An elelmentary school teacher as a possible victim of bullying
dc.contributor.advisorSedláčková, Daniela
dc.creatorKozová, Dominika
dc.date.accessioned2023-11-06T14:29:00Z
dc.date.available2023-11-06T14:29:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/185612
dc.description.abstractThe main goal of this thesis is to point out the danger and seriousness of bullying. An attempt to grasp the basic issue of bullied teachers, to map their experiences, to find out to what extent this negative phenomenon really takes place and how it is affected by the tolerance of violent behavior in the family. The diploma thesis deals with the issue of bullying, when a teacher finds himself in the role of a victim. The teaching profession is not exactly the easiest, on the contrary, especially nowadays. The theoretical part of the thesis consists of four main chapters. The first chapter explains basic concepts, including school climate, bullying, cyberbullying and aggression. These are the terms climate in the school environment, bullying, cyberbullying and aggression. The second chapter mainly describes the school and classroom climate, which can be understood as the basis for the quality of interpersonal relationships and social processes in a given school. The third chapter focuses on explaining what bullying is and defines this term. From this chapter, you can find out what forms and types of bullying exist, the probable causes of its occurrence, the individual phases of bullying and its possible consequences. It describes the main actors of bullying, which are the aggressor, the victim and...en_US
dc.description.abstractHlavním cílem této diplomové práce je poukázat na nebezpečnost a závažnost šikany. Snaha vystihnout základní problematiku šikanovaných učitelů, zmapovat jejich zkušenosti, zjistit v jak velké míře se tento negativní fenomén skutečně odehrává a jak jej ovlivňuje tolerance násilného chování v rodině. Diplomová práce se zabývá problematikou šikany, kdy se v roli oběti ocitá pedagog. Učitelská profese není zrovna tou nejjednodušší, spíše naopak, a to zejména v dnešní době. Teoretická část diplomové práce se skládá ze čtyř hlavních kapitol. První kapitola vysvětluje základní pojmy, mezi které patří klima ve školním prostředí, šikana, kyberšikana a agrese. V druhé kapitole je především popsáno klima školy a třídy, které lze chápat jako základ pro kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole. Třetí kapitola se zaměřuje na vysvětlení, co je šikana a definuje tento pojem. Z této kapitoly se lze dozvědět, jaké existují formy a druhy šikany, pravděpodobné příčiny jejího vzniku, jednotlivé fáze šikany a její případné následky. Popisuje hlavní aktéry šikany, kterými jsou agresor, oběť a svědci. Čtvrtá kapitola nastiňuje šikanu učitelů, kdy se útočníkem vůči učiteli stává žák i rodič. Základem empirické části je kvantitativní výzkum, který probíhal formou dotazníku. Výzkum zjišťoval, jaké...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectAgrese|agresor|oběť|rodič|šikana|učitel|základní škola|žákcs_CZ
dc.subjectAggression|aggresor|bullying|elementary school|parent|pupil|teacher|victimen_US
dc.titleUčitel na základní škole jako možná oběť šikanycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2023
dcterms.dateAccepted2023-09-12
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId250920
dc.title.translatedAn elelmentary school teacher as a possible victim of bullyingen_US
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSocial Educationen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra pedagogikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Educationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSocial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHlavním cílem této diplomové práce je poukázat na nebezpečnost a závažnost šikany. Snaha vystihnout základní problematiku šikanovaných učitelů, zmapovat jejich zkušenosti, zjistit v jak velké míře se tento negativní fenomén skutečně odehrává a jak jej ovlivňuje tolerance násilného chování v rodině. Diplomová práce se zabývá problematikou šikany, kdy se v roli oběti ocitá pedagog. Učitelská profese není zrovna tou nejjednodušší, spíše naopak, a to zejména v dnešní době. Teoretická část diplomové práce se skládá ze čtyř hlavních kapitol. První kapitola vysvětluje základní pojmy, mezi které patří klima ve školním prostředí, šikana, kyberšikana a agrese. V druhé kapitole je především popsáno klima školy a třídy, které lze chápat jako základ pro kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole. Třetí kapitola se zaměřuje na vysvětlení, co je šikana a definuje tento pojem. Z této kapitoly se lze dozvědět, jaké existují formy a druhy šikany, pravděpodobné příčiny jejího vzniku, jednotlivé fáze šikany a její případné následky. Popisuje hlavní aktéry šikany, kterými jsou agresor, oběť a svědci. Čtvrtá kapitola nastiňuje šikanu učitelů, kdy se útočníkem vůči učiteli stává žák i rodič. Základem empirické části je kvantitativní výzkum, který probíhal formou dotazníku. Výzkum zjišťoval, jaké...cs_CZ
uk.abstract.enThe main goal of this thesis is to point out the danger and seriousness of bullying. An attempt to grasp the basic issue of bullied teachers, to map their experiences, to find out to what extent this negative phenomenon really takes place and how it is affected by the tolerance of violent behavior in the family. The diploma thesis deals with the issue of bullying, when a teacher finds himself in the role of a victim. The teaching profession is not exactly the easiest, on the contrary, especially nowadays. The theoretical part of the thesis consists of four main chapters. The first chapter explains basic concepts, including school climate, bullying, cyberbullying and aggression. These are the terms climate in the school environment, bullying, cyberbullying and aggression. The second chapter mainly describes the school and classroom climate, which can be understood as the basis for the quality of interpersonal relationships and social processes in a given school. The third chapter focuses on explaining what bullying is and defines this term. From this chapter, you can find out what forms and types of bullying exist, the probable causes of its occurrence, the individual phases of bullying and its possible consequences. It describes the main actors of bullying, which are the aggressor, the victim and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV