Možnosti podpory interakce mezi žáky třídy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona a žáky ostatních tříd běžné ZŠ
Possibilities of supporting interaciton between pupils of a class established pursuang ro § 16pdst. 9 of the Ace and pupils of other classes of a regular primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/126020Identifiers
Study Information System: 234733
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Komorná, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se zabývá hledáním cest, jak podpořit a posílit vzájemnou interakci žáků ze tříd zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona se žáky z běžných tříd základních škol. V teoretické části nejprve práce seznamuje se strategickými dokumenty, jak s mezinárodními, tak i českými, které cílí na rovný přístup ke vzdělávání. Podrobně se práce věnuje školské legislativě, kde klade důraz na legislativní předpisy týkající se společného vzdělávání a dále se zabývá podpůrnými opatřeními a poradenskými službami ve školách a školských zařízeních. Samostatná kapitola je vyčleněna pojmům inkluze, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní vyučování a inkluzivní škola, jako určité žádoucí ideji vzdělávacích systémů. Práce, mimo jiné, otevírá i téma možností vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole, zabývá se formami školní integrace. Ve výzkumné části diplomová práce mapuje začleňování žáků ze tříd zřízených dle §16 odst. 9 školského zákona (speciálních tříd) do kolektivu žáků z tříd běžných. Práce se zaměřuje na to, jak jsou základními školami ve Středočeském kraji vytvářeny příležitosti pro společné vzdělávání žáků, sociální kontakt a spontánní setkávání žáků ze speciálních tříd s žáky tříd běžných. Na základě odpovědí zúčastněných osob, které byly získány kvalitativní metodou...
The diploma thesis deals with the search for ways to support and strengthen the mutual interaction of pupils from classes established according to § 16 paragraph 9 of the Education Act with pupils from regular primary school classes. In the theoretical part, the thesis first introduces the strategic documents, both international and Czech, which aim to equal access for all to education. The thesis deals in detail with school legislation, where it emphasizes the legislation regulations concerning joint education and also deals with support measures and counseling services in schools and school facilities. A separate chapter is devoted to the concepts of inclusion, inclusive education, inclusive teaching and inclusive school, as certain desirable ideas of education systems. The work, among other things, opens the topic of educational opportunities for pupils with special educational needs in primary school, deals with forms of school integration. In the research part, the diploma thesis maps the inclusion of pupils from classes established according to §16 paragraph 9 of the Education Act (special classes) into the groups of pupils from ordinary classes. The work focuses on how primary schools in the Central Bohemian Region create opportunities for joint education of pupils, social contact and...