Vypravěč - dítě v současné maďarské a polské literatuře
Child as a narrator in contemporary Hungarian and Polish literature
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/123432Identifiers
Study Information System: 220224
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Benešová, Michala
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Central European Studies
Department
Department of Central European Studies
Date of defense
3. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vypravěč - dítě|dětský vypravěč|jazyk blízkosti|blízkost vyprávění|ticho|senzualita|tělesnost|jinakost|vyloučení|moc nemoci|mýtus|současná literatura|maďarská literaturaKeywords (English)
narrator - child|child narrator|language of closeness|closeness of narration|silence|sensuality|corporeality|otherness|exclusion|the power of illness|myth|contemporary literature|Hungarian literature|Polish literatureBakalářská práce Vypravěč - dítě v současné maďarské a polské literatuře se snaží na základě komparativní analýzy vymezit, popsat a definovat kategorii vypravěče - dítěte. První část práce zasazuje kategorii vypravěče - dítěte do literárně-historického kontextu 20. století. Druhá část je komparativní analýzou, každá z kapitol se věnuje vybraným motivům (jazyk blízkosti, tělesnost vyprávění, jinakost a vyloučení, mýtus) a zkoumá je v těchto titulech: Ferenc Barnás: Devátý, Szilárd Borbély: Nemajetní, Tamás Jónás: Tatitatitati, Wojciech Kuczok: Smrad. Závěrečná část shrnuje získané poznatky o vypravěč -dítě v současné maďarské a polské literatuře, věnuje se i motivaci autorů k volbě této perspektivy vyprávění.
BA thesis Child as a narrator in contemporary Hungarian and Polish literaturs attempts to specify, describe and define the category of narrator - child on the basis of comparative analysis. While the first part of the work examines the category of narrator - a child in the 20th century literary-historical context, the second part is dedicated to the comparative analysis, where each of the chapters deals with concrete motives (language of proximity, corporeality of narration, otherness and exclusion, myth). These concepts are examined in the following titles: Ferenc Barnás: Devátý, Szilárd Borbély: Nemajetní, Tamás Jónás: Tatitatitati, Wojciech Kuczok: Smrad. The final part is dedicated to the summaries of knowledge acquired about the narrator - child in contemporary Hungarian and Polish literature, while it also deals with the motivation of authors to choose this perspective of storytelling.