Spolupráce školy a OSPOD při řešení zanedbávání školní docházky na prvním stupni základní školy
The cooperation between school and OSPOD in adressing school abstenteesim at primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122910Identifiers
Study Information System: 213104
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Valášková Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
OSPOD|škola|zanedbávání školní docházky|první stupeň základní školy|spolupráce|nefunkční rodinné prostředí|sociálně-patologické vlivy|učitel|sociální pracovníkKeywords (English)
OSPOD|school|absenteeism school attendance|primary school|cooperation|dysfunctional family environment|socio-pathological effects|teacher|social workerVe své magisterské diplomové práci se zabývám spoluprací školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) se zaměřením na zanedbávání školní docházky na prvním stupni základní školy. Spolupráce OSPOD s dalšími subjekty tvoří významnou součást náplně práce sociálních pracovníků OSPOD. Ve škole, a zvláště pak na prvním stupni základní školy se mohou projevit nežádoucí dopady nefunkčního rodinného prostředí nebo jiných sociálně- patologických vlivů na dítě. Významnou roli tak hraje také učitel, který může upozornit na nežádoucí projevy chování dítěte, na zanedbávání školní docházky. Kvalitní spolupráce sociálního pracovníka OSPOD a učitelů základních škol při řešení zanedbávání školní docházky může významně pozitivně ovlivnit život dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. První část tvoří teoretický základ problematiky a prostřednictvím empirické části práce jsou data získávána pomocí případové studie zaměřené na spolupráci mezi OSPOD a vybranou základní školou. Klíčová slova: OSPOD, škola, zanedbávání školní docházky, první stupeň základní školy, spolupráce, nefunkční rodinné prostředí, sociálně-patologické vlivy, učitel, sociální pracovník
This Master's thesis focuses on the cooperation between school and the Authority for Social and Legal Protection of Children (OSPOD) with the emphasis on neglecting school attendance in primary school. Cooperation of OSPOD with other authorities is a significant part of OSPOD employee's job description. At school, especially primary school, the undesirable effects of dysfunctional family environment or other socially pathological effects can be manifested on a child. Teachers also play a very important role because they can bring attention to potentially undesirable display of children's behaviour, such as neglecting school attendance. The quality of the cooperation between school teachers when dealing with the neglect of school attendance may have a significantly positive effect on a child's life. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The first part consists of the theoretical conceptualization of the problem. In the empirical part, qualitative data were collected through a case study which was focused on the cooperation between OSPOD and a selected primary school. Key words: OSPOD, school, absenteeism school attendance, primary school, cooperation, dysfunctional family environment, socio-pathological effects, teacher, social worker