Show simple item record

The cooperation between school and OSPOD in adressing school abstenteesim at primary school
dc.contributor.advisorZábrodská, Kateřina
dc.creatorPilerová, Kateřina
dc.date.accessioned2020-11-02T11:05:40Z
dc.date.available2020-11-02T11:05:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/122910
dc.description.abstractThis Master's thesis focuses on the cooperation between school and the Authority for Social and Legal Protection of Children (OSPOD) with the emphasis on neglecting school attendance in primary school. Cooperation of OSPOD with other authorities is a significant part of OSPOD employee's job description. At school, especially primary school, the undesirable effects of dysfunctional family environment or other socially pathological effects can be manifested on a child. Teachers also play a very important role because they can bring attention to potentially undesirable display of children's behaviour, such as neglecting school attendance. The quality of the cooperation between school teachers when dealing with the neglect of school attendance may have a significantly positive effect on a child's life. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The first part consists of the theoretical conceptualization of the problem. In the empirical part, qualitative data were collected through a case study which was focused on the cooperation between OSPOD and a selected primary school. Key words: OSPOD, school, absenteeism school attendance, primary school, cooperation, dysfunctional family environment, socio-pathological effects, teacher, social workeren_US
dc.description.abstractVe své magisterské diplomové práci se zabývám spoluprací školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) se zaměřením na zanedbávání školní docházky na prvním stupni základní školy. Spolupráce OSPOD s dalšími subjekty tvoří významnou součást náplně práce sociálních pracovníků OSPOD. Ve škole, a zvláště pak na prvním stupni základní školy se mohou projevit nežádoucí dopady nefunkčního rodinného prostředí nebo jiných sociálně- patologických vlivů na dítě. Významnou roli tak hraje také učitel, který může upozornit na nežádoucí projevy chování dítěte, na zanedbávání školní docházky. Kvalitní spolupráce sociálního pracovníka OSPOD a učitelů základních škol při řešení zanedbávání školní docházky může významně pozitivně ovlivnit život dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. První část tvoří teoretický základ problematiky a prostřednictvím empirické části práce jsou data získávána pomocí případové studie zaměřené na spolupráci mezi OSPOD a vybranou základní školou. Klíčová slova: OSPOD, škola, zanedbávání školní docházky, první stupeň základní školy, spolupráce, nefunkční rodinné prostředí, sociálně-patologické vlivy, učitel, sociální pracovníkcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectOSPOD|school|absenteeism school attendance|primary school|cooperation|dysfunctional family environment|socio-pathological effects|teacher|social workeren_US
dc.subjectOSPOD|škola|zanedbávání školní docházky|první stupeň základní školy|spolupráce|nefunkční rodinné prostředí|sociálně-patologické vlivy|učitel|sociální pracovníkcs_CZ
dc.titleSpolupráce školy a OSPOD při řešení zanedbávání školní docházky na prvním stupni základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2020
dcterms.dateAccepted2020-09-08
dc.description.departmentKatedra pedagogikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Educationen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId213104
dc.title.translatedThe cooperation between school and OSPOD in adressing school abstenteesim at primary schoolen_US
dc.contributor.refereeValášková Vincejová, Eva
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSocial Educationen_US
thesis.degree.programPedagogyen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSocial Educationen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVe své magisterské diplomové práci se zabývám spoluprací školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) se zaměřením na zanedbávání školní docházky na prvním stupni základní školy. Spolupráce OSPOD s dalšími subjekty tvoří významnou součást náplně práce sociálních pracovníků OSPOD. Ve škole, a zvláště pak na prvním stupni základní školy se mohou projevit nežádoucí dopady nefunkčního rodinného prostředí nebo jiných sociálně- patologických vlivů na dítě. Významnou roli tak hraje také učitel, který může upozornit na nežádoucí projevy chování dítěte, na zanedbávání školní docházky. Kvalitní spolupráce sociálního pracovníka OSPOD a učitelů základních škol při řešení zanedbávání školní docházky může významně pozitivně ovlivnit život dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. První část tvoří teoretický základ problematiky a prostřednictvím empirické části práce jsou data získávána pomocí případové studie zaměřené na spolupráci mezi OSPOD a vybranou základní školou. Klíčová slova: OSPOD, škola, zanedbávání školní docházky, první stupeň základní školy, spolupráce, nefunkční rodinné prostředí, sociálně-patologické vlivy, učitel, sociální pracovníkcs_CZ
uk.abstract.enThis Master's thesis focuses on the cooperation between school and the Authority for Social and Legal Protection of Children (OSPOD) with the emphasis on neglecting school attendance in primary school. Cooperation of OSPOD with other authorities is a significant part of OSPOD employee's job description. At school, especially primary school, the undesirable effects of dysfunctional family environment or other socially pathological effects can be manifested on a child. Teachers also play a very important role because they can bring attention to potentially undesirable display of children's behaviour, such as neglecting school attendance. The quality of the cooperation between school teachers when dealing with the neglect of school attendance may have a significantly positive effect on a child's life. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The first part consists of the theoretical conceptualization of the problem. In the empirical part, qualitative data were collected through a case study which was focused on the cooperation between OSPOD and a selected primary school. Key words: OSPOD, school, absenteeism school attendance, primary school, cooperation, dysfunctional family environment, socio-pathological effects, teacher, social workeren_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV