VYUŽITÍ DOKUMENTÁRNÍHO FILMU VE VÝUCE
THE USE OF DOCUMENTARIES IN CLASSROOM
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122868Identifikátory
SIS: 204065
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dokumentární film|metodika|Jeden svět na školách|společenská témata|kritické myšleníKlíčová slova (anglicky)
documentaries|methodology|Jeden svět na školách|social topics|critical thinkingBakalářská práce se zabývá dokumentárním filmem jako didaktickou pomůckou a možnostmi jeho využití při výuce. Věnuji se potenciálu dokumentárního filmu, nastiňuji jeho možné přínosy v rámci zatraktivnění a zefektivnění vyučování a možné přesahy do mimoškol ního života studentek a studentů. V první části práce se věnuji definici základních pojmů a historii dokumentárníhofilmuvesvětěiunás.Dálesezabývámproblematikourealizace výstupů školních vzdělávacích programů a průřezových témat prostřednictvím audiovizuálníchmateriálů.Následujíkapitolyzaměřenénamožnostipraktického využití dokumentárního filmu ve výuce, které pojednávají o zásadách práce s dokumentárnímfilmem,aktivitách,kterémůžemepřiipoprojekcivyužítaportálu Jeden svět na škol ách, který při své práci s dokumentárním filmem využívám nejčastěji. Ve své práci vycházím i z vlastní zkušenosti, kdy dokumentární filmy využívámpřivýuce,navštěvujisžákyfestivaldokumentárníchfilmůJedensvěta působímjakolektorkaprojektuJede n světnaškolách. Klíčováslova dokumentárnífilm,metodika,Jedensvětnaškolách,společenskátémata,mediální výchova,kritickémyšlení
This thesis studies a documentary film as a didactic device and the possibilities of its use in the classroom. I focus on the potencial of documentary film and its benefits for making the educational process more effective and on possible impact for students life. The first part is focused on the definition of essential terms, the history of world and czech documentary film. The thesis discribe implementing the outputs of school educational programs and cross-sectional topics through audiovisual materials. Folloowing chapters include the possibilities and principles of practical use of documentary film in the classroom, activities of work which we can use duringandaftertheprojectionsandinformationabouttheprojectJedensvět na školáchwhichIpersonalyusemostoften. I'm working on the basis of my own experience with using documentary filmintheclassroom,participatinginthefilmfestivalJedensvětanddedicatingto theprojectJedensvětnaškoláchasalecturer. Keywords documentaries,methodology,Jedensvětnaškolách,socialtopics,mediaeducation, critical thinking