Vliv nastavení mysli na motivaci VŠ studentů
Mindset theory and its effect on motivation of university students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/116709Identifiers
Study Information System: 207572
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
30. 1. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Teorie Nastavení mysli|fixní mindset|růstový mindset|motivace|vnější motivace|vnitřní motivace|výkonová motivace|aspirační úroveň|vlastní vnímaná účinnostKeywords (English)
Mindset Theory|fixed mindset|growth mindset|motivation|extrinsic motivation|intrinsic motivation|performance motivation|aspirational level|self-efficiencyKlíčová slova (česky) Teorie Nastavení mysli, fixní mindset, růstový mindset, motivace, vnější motivace, vnitřní motivace, výkonová motivace, aspirační úroveň, vlastní vnímaná účinnost. Abstrakt (česky) Tato diplomová práce se zabývá Teorií nastavení mysli (Mindset Theory) Caroline Dweckové a její aplikací na problematiku výkonové motivace. Cílem práce bylo zjistit, jaký je vztah mezi růstovým a fixním nastavením mysli a výkonovou motivací u vysokoškolských studentů a studentek. Data byla sbírána pomocí dotazníkové baterie zahrnující Dotazník motivace k výkonu (LMI), dotazník nastavení mysli C. Dweckové, a Meiliho dotazník aspirační úrovně. Výzkumný soubor zahrnoval 158 vysokoškolských studentů a studentek (60.1 % žen), s věkovým průměrem 23 let. Na základě statistického zpracování dat pomocí programu SPSS bylo zjištěno, že hypotéza předpokládají statisticky významný vztah mezi typem nastavením mysli a výkonovou motivací se v daném vzorku vysokoškolských studentů nepotvrdila. Následně provedená clusterová analýza však ukázala, že vysokoškolské studující lze rozdělit do čtyř skupin odpovídajících čtyřem různým typům motivačních profilů. Tato analýza již korespondovala s předpoklady Teorie nastavení mysli. Výsledky výzkumu mohou být cenné pro české prostředí, kde zatím problematika nastavení mysli nebyla...
Klíčová slova (anglicky): Mindset Theory, fixed mindset, growth mindset, motivation, extrinsic motivation, intrinsic motivation, performance motivation, aspirational level, self-efficiency, Abstract (in English): This diploma thesis focuses on Caroline Dweck's Mindset Theory and its application to the issue of performance motivation. The aim of the thesis was to determine the relationships between growth and fixed mindsets and performance motivation in college students. The research sample involved 158 Czech college students (60.1 % female), with average age 23 years. The data were collected using a questionnaire battery involving Performance motivation questionnaire (LMI), Dweck's mindset theory questionnaire, and Meili's aspirational test. Statistical analysis using SPSS showed that the hypothesized correlation between a specific type of mindset and performance motivation was not confirmed in our sample. However, subsequent cluster analysis showed that the students could be categorized into four groups based on their different motivational profiles. The results of the cluster analysis corresponded with theoretical propositions of the Mindset Theory. The results of the thesis can be valuable in the Czech context, in which the issue of mindset has not been sufficiently explored. In practical terms, the...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Hodnocení mindsetu vysokoškolských studentů jako základní oblasti wellbeingu
Defence status: DEFENDEDKnězů, Tereza (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2023)Date of defense: 7. 9. 2023 -
Hodnocení úrovně wellbeingu u vybraných vysokoškolských studentů a nastavení mysli ve vztahu ke studijním výsledkům
Defence status: DEFENDEDKoldová, Petra (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022)Date of defense: 7. 9. 2022This diploma thesis focuses on the level of well-being of selected university students and their mindset in relation to school results. The theoretical part is focused on explaining the key concept of well-being and its ... -
Vplyv štruktúry tréningových programov na policajné násilie v USA
Defence status: DEFENDEDJanovec, Adam (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2022)Date of defense: 22. 6. 2022The thesis named The influence of training program structures on police brutality in the USA, presents a content analysis of the textual training manuals that accompany both cadets and their instructors throughout the ...