Vybrané projevy pantomimy v českém divadle po roce 1989
Selected forms of pantomime in Czech theatre since 1989
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/112013Identifiers
Study Information System: 210553
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Pšenička, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
klaunerie|pantomima|Ladislav Fialka|Boris Hybner|Ctibor Turba|Radim Vizváry|nonverbální divadloKeywords (English)
nonverbal theatre|physical theatre|mime|pantomime|clownery|Ladislav Fialka|Boris Hybner|Ctibor Turba|Radim VizváryBakalářská práce se zabývá tématem vybraných projevů pantomimy v českém divadle po roce 1989. Prvotně však shrne formou historických exkurzů vybrané počáteční projevy pantomimy na našem území, předpoklady pro následný vývoj a oborové významné osobnosti druhé poloviny 20. století. Ve stěžejní kapitole budou zmíněny charakteristické rysy zkoumaného období, vybraná současná pantomimická činnost a pedagogika v oboru a její důležitost. Text nabídne čtenáři vhled do podob pantomimy zformovaných v průběhu 20. století a poskytne pohled na budoucí směřování žánru v současnosti. Klíčová slova Pantomima, nonverbální divadlo, Pierot, klaunérie, groteska, Ladislav Fialka, Boris Hybner, Ctibor Turba, Radim Vizváry
The thesis deals with selected forms of mime in Czech theatre since 1989. Primaly, the thesis will summarize the prime selected forms of mime in Czech history, their prerequisites for the future progression and it will introduce some of the important personalities appearing during the second half of the twentieth century. The main part of the text will deal with significant attributes of the chosen period and will be focused on selected forms of contemporary mime and its educative possibilities. The text will offer the gaze at forms of mime founded within the twentieth century and will try to present a view at future development of mime in the twenty-first century. Keywords Mime, nonverbal theatre, Pierot, clownery, grotesque, Ladislav Fialka, Boris Hybner, Ctibor Turba, Radim Vizváry