Způsoby práce s textem v hodině českého jazyka na prvním stupni základní školy
The ways of working with text material in a class of Czech language at primary school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107792Identifiers
Study Information System: 209424
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čtenářská gramotnost|metody práce s textem|rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání|český jazyk a literatura|literaturaKeywords (English)
reading literacy|methods of work with text|framework eduaction programme|elementary education|czech language and literature|literatureTato bakalářská práce seznamuje čtenáře s metodami pro práci s textem v hodinách českého jazyka na prvním stupni základní školy. Teoretická část obsahuje stručné shrnutí rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Podrobněji je popsána vzdělávací oblast rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - Jazyk a jazyková komunikace. Dále se zabývá čtenářskou gramotností a literaturou pro děti a mládež. V této části se práce věnuje především vlivu učitele a rodiny na dítě a jeho vztah k četbě, přičemž stručně rozpracovává vývojové etapy dětského čtenářství. Důležitou součástí teoretické části je pojednání o metodách práce s textem. Práce rozebírá zásady pro efektivní využívání metod v hodinách. Navazuje podkapitola popisující vybrané metody, jejíž poznatky jsou využívány v praktické části. V praktické části je rozebíráno devět výukových jednotek literární výchovy ve třech třídách čtvrtého ročníku základní školy. Jednotlivé hodiny jsou rozebírány na základě hospitací. Hlavním cílem hospitací je zjistit, jaké metody se v hodinách využívají, jak na ně žáci reagují, a zda jsou účelné a efektivní. Klíčová slova Český jazyk a literatura, čtenářská gramotnost, literatura, metody práce s textem, rámcový vzdělávací program.
This bachelor thesis introduces readers to methods for working with text in Czech language lessons at a primary school. The theoretical part contains a brief summary of the framework educational program for basic education. The educational area of the Framework Education Program for Basic Education - Language and Language Communication is described in more detail. It also deals with reading literacy and literature for children and youth. In this part, the thesis deals mainly with the influence of the teacher and the family on the child and his relationship to reading and briefly elaborates the developmental stages of children's reading. An important part of the theoretical part is a transaction on methods of working with text. The thesis analyzes principles for effective use of methods in school lessons. Next follows the subchapter describing selected methods, whose findings are used in the practical part. The practical part analyzes nine teaching units of literary education in three classes of the fourth year of a primary school. Individual lessons are analyzed based on observations. The main goal of the observation is to find out what methods are used in the lessons, how the pupils react to them and whether they are purposeful and effective. Keywords Czech language and literature, elementary...