Přístup pedagogů mateřských škol k dětem s odkladem školní docházky
The approach of kindergarten pedagogues to children with school postponement
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102829Identifiers
Study Information System: 202387
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Janošová, Pavlína
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Školní zralost, školní připravenost, mateřská škola, rámcově vzdělávací program, povinná školní docházka, odklad povinné školní docházky, školská poradenská zařízení, organizační formy vzdělávání, pedagogická diagnostikaKeywords (English)
School maturity, school readiness, preschool, framework education programme, compulsory education, postponement of compulsory school attendance, school consultancy services, organizing forms of education, pedagogical diagnosisV diplomové práci jsem se zaměřila na přístup pedagogů mateřských škol k dětem s odkladem školní docházky. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se hlouběji věnuje vymezení školní zralosti a připravenosti, které jsou základem pro zjištění obtíží dítěte s odkladem školní docházky. Dále popisuji současnou situaci v ČR - definuji současné pojetí mateřské školy, věnuji se povinné školní docházce a možnosti odkladu povinné školní docházky. V poslední kapitole teoretické části se věnuji přístupu pedagoga a v podkapitolách vymezuji činnosti a vlivy, které jeho způsob práce ovlivňují. V praktické části jsem metodou sněhové koule oslovila několik pedagožek mateřských škol. Z oslovených učitelek se průzkumu účastnilo 11 pedagožek z Prahy a Plzeňského kraje. Na základě dotazníkového šetření, zaměřeného na jednotlivé děti s OŠD, byly následně upraveny otázky pro hlavní výzkumnou metodu - rozhovor. Pomocí tematické analýzy byly vysledovány různé přístupy, které učitelé zaujímají k: organizačním formám práce, spolupráci s rodiči, spolupráci s odborníky, dokumentům mateřské školy, současnému pohledu na odklad školní docházky v ČR.
In the diploma thesis I concentrated on an approach of preschool teachers to children whose school attendance was postponed. Thesis is divided in two parts. In theoretical part I deal with a definition of school maturity and readiness, which are the basics to find child's troubles with postponement of school attendance. Then I delineate present situation in the Czech Republic - I define contemporary concept of preschools, I deal with compulsory school education and possibility of postponement of school attendance. In the last chapter of the theoretical part I concentrate on the approach of teachers and in sub-chapters I define activities and impact which they have. In empirical part I used a snowball sampling to approach some preschool teachers. Eleven teachers from Prague and Plzeň region have participated the research. After filling in questionnaires focused on individual children whose school attendance will be postponed, questions were adapted to the main research method - interview. Using thematical analysis I discovered various approaches of teachers to organizing forms of work, cooperation with parents, cooperation with specialists, documents in preschools, contemporary perspective of postponement of school attendance in the Czech Republic.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Vzdělávání dětí s odkladem školní docházky
Defence status: DEFENDEDBöhmová, Nikola (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 21. 5. 2014Bakalářská práce se zabývá problematikou odkladů školní docházky v České republice. Reaguje na vysoké procento dětí s odkladem školní docházky v mateřských školách. V teoretické části chce autorka poskytnout všeobecné ... -
Diagnostika školní zralosti
Defence status: DEFENDEDPetržilková, Ivana (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017)Date of defense: 31. 5. 2017Diplomová práce se zabývá tématem diagnostiky školní zralosti. Pomocí teoretických poznatků představuje, na jaké úrovni by mělo mít dítě rozvinuté jednotlivé oblasti osobnosti a znalosti, než nastoupí k plnění školní ... -
Školní zralost
Defence status: DEFENDEDVeselá, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 4. 2. 2015This thesis deals with the issue of school readiness and procedures for the assessment. It focuses on achieving individual developmental areas for children before they enter school, the conduct of the assessment of maturity ...