Obraz člověka v Sofoklově dramatu: Etická identita tragického vědomí
Conception of Man in the Plays of Sophocles: Ethical Identity of Tragic Consciousness
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92978Identifiers
Study Information System: 179777
Collections
- Kvalifikační práce [23420]
Author
Advisor
Referee
Jirsa, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
5. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
heroický étos|tragické vědomí|identita|konflikt|zvratKeywords (English)
heroic ethos|tragic consciousness|identity|conflict|reversalTato práce se pokouší vystihnout základní rysy Sofoklovy "antropologie" implicitní jeho dramatické tvorbě. Vodítkem přitom je představa člověka jako bytosti určené vztahem k sobě, k druhým lidem a ke světu. Za účelem zachycení Sofoklova obrazu člověka tedy budeme postupovat metodou popisu konkrétních způsobů vztahování se Sofoklových hlavních protagonistů k těmto třem oblastem, které člověka v jeho bytí určují. Přitom budeme mít na paměti, že nakolik se soustředíme na Sofoklovy hlavní protagonisty a jejich heroický étos, natolik výsledek popisu má vzhledem k jeho rámcovému účelu, jímž je snaha získat obraz člověka, jež je mu jako takovému přiměřený, negativní charakter. Obrat k pozitivní koncepci toho, co to znamená v Sofoklově tragické vizi "být člověkem", pak představuje závěrečná kapitola o tragickém vědomí jakožto účinku dramatického představení, které prostředkuje poznání lidské existence v konkrétních momentech její podmíněnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The purpose of this work is to discover substantial elements of an "anthropology" implicated in the dramatic art of Sophocles. We follow the basic idea of man as being, which is in its specificity determined by its relations to itself, to other people and to the world. For the purpose to discover Sophocles' picture of man we will in advance on the examples of his main dramatic protagonists try to describe concrete ways of relating itself to those three dimensions. Meanwhile we will remember, that insofar we are focusing on main protagonists of his tragedies and its heroic code, the result of our description is relatively to our overall purpose negative, since they as such represent excess from humanity. A turn to positive conception of what it means to be a man according to Sophocles' tragic vision of the world then presents concluding chapter devoted to tragic consciousness, which is understood as essentially opened to concrete aspects of human condition. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)