Impresionismus v Srbsku
Impressionism in Serbia
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/87180Identifiers
Study Information System: 165205
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Jensterle Doležal, Alenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
South East European Studies
Department
Department of South Slavonic and Balkan Studies
Date of defense
12. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
srbské malířství|impresionismus|Kosta Miličević|Milan Milovanović|Nadežda Petrović|Cyril Kutlík|česko-srbské kontaktyKeywords (English)
Serbian painting|impressionism|Kosta Miličević|Milan Milovanović|Nadežda Petrović|Cyril Kutlík|Czech and Serbian contactsTato práce se zabývá srbským malířstvím na počátku 20. století, konkrétně impresionismem. Je zde nastíněna situace srbského malířství na konci 19. století a obecné tendence umělcům uchylovat se k velkolepým historickým tématům. Dále jsou zde zachyceny podněty, které vedly k přerodu srbského malířství ze zastaralého historismu do moderního malířství evropské úrovně. Za bod zlomu je označeno otevření malířské školy v Bělehradě a studia mladých malířů v evropských městech. Období srbského impresionismu je rozděleno do několika fází, úvodní fáze je hledání a vytváření základních charakteristik impresionismu, další je fáze, kdy si jsou malíři svým stylem jistí a tvoří díla jednoznačně impresionistická a nakonec vrcholná fáze impresionismu, období, ve kterém mimo srbské území tvoří Kosta Miličević a Milan Milovanović svoje nejlepší díla. Následuje rozbor toho, jak se k impresionismu stavěla veřejnost i odborníci po jeho završení. V závěru práce je pozornost věnována kontaktu mezi českým prostředím a srbským impresionismem, zvláště osobě Cyrila Kutlíka, českého zakladatele malířské školy v Srbsku a Kostovi Miličevićovi studujícímu a formovanému Prahou.
This thesis deals with the topic of Serbian painting at the beginning of 20th century, specifically Impressionism. The text outlines the situation of Serbian painting at the end of 19th century and general tendencies of traditional artists to paint monumental historic topics. The paper captures impulses which bring the Serbian painting from old historicism to modern European level. The key moments are an opening of an art school in Belgrade and education of young painters in European cities. The period of Serbian Impressionism is divided in a few stages. The inaugural stage is about searching the basic characteristics of impressionism, the next stage is characterized by the painters' confidence in their style and making real impressionistic artworks and at the last stage, a peak period of Impressionism, Kosta Miličević and Milan Milovanović paint their best paintings, outside of Serbian area. The paper continues with an analysis of the public opinion and an opinion of experts after the end of the period. At the end of this thesis the attention is payed to the contact between Czech and Serbian Impressionism, mainly to Cyril Kutlík, Czech founder of the art school in Serbia and to a Kosta Miličević who studied in Prague and was influenced by the city.