Personalizace polských politických stran po roce 2005
Personalization of Polish political parties after 2005
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86351Identifikátory
SIS: 168025
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mlejnek, Josef
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
19. 6. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Personalizace, politické strany, lídr, Polsko, Svaz demokratické levice, Polská strana lidová, Občanská platforma, Právo a spravedlnostKlíčová slova (anglicky)
Personalisation, Political Parties, leader, Poland, Democratic Left Alliance, Polish People's Party, Civic Platform, Law and JusticeCílem diplomové práce "Personalizace polských politických stran po roce 2005" je prozkoumat proces personalizace ve vybraných polských politických stranách v období mezi parlamentními volbami 2005 a parlamentními volbami 2015, a odpovědět na otázku, zda se po roce 2005 personalizace stran zvyšovala. Práce vychází z nejznámějších teorií personalizace politiky a předpokladů polských autorů. Personalizace je zkoumána zejména na institucionální úrovni. V teoretické části práce jsou představeny přístupy výzkumu personalizace a vymezeny jsou hlavní pojmy: personalizace, prezidencializace i celebritizace. Představeny jsou rovněž hlavní personalizované projekty v Polsku v letech 1989-2005. V empirické části práce věnované výzkumu polské politiky je analyzována úroveň a vývoj procesu personalizace uvnitř strany a vně strany. Cílem práce není rozšířit teoretické koncepty personalizace politiky, nýbrž obohatit výzkum polské politiky po roce 2005.
The aim of this Master's thesis called "Personalisation of Polish political parties after 2005" is to examine the process of personalisation among selected Polish political parties between the parliamentary elections in 2005 and the parliamentary elections in 2015, and to determine whether personalisation of Polish political parties increased after 2005. The thesis is based around the most well-known theories of personalisation of politics and a number of assumptions articulated by Polish experts on the subject. Personalisation is examined predominantly at an institutional level. The theoretical part presents different approaches to research the phenomenon, and defines three main concepts: personalisation, presidentialisation, and celebritisation. Several important personalised projects carried out in Poland between 1989 and 2005 are also described. The empirical part of the thesis analyses the level and development of personalisation within and outside the selected Polish political parties. This thesis does not strive to extend the theoretical concepts of personalisation of politics; instead, it aims to enrich the research of Polish politics after 2005.