Personalizace polských politických stran po roce 2005
Personalization of Polish political parties after 2005
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/86351Identifiers
Study Information System: 168025
Collections
- Kvalifikační práce [17115]
Author
Advisor
Referee
Mlejnek, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Political Science
Department
Department of Russian and East European Studies
Date of defense
19. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Personalizace, politické strany, lídr, Polsko, Svaz demokratické levice, Polská strana lidová, Občanská platforma, Právo a spravedlnostKeywords (English)
Personalisation, Political Parties, leader, Poland, Democratic Left Alliance, Polish People's Party, Civic Platform, Law and JusticeCílem diplomové práce "Personalizace polských politických stran po roce 2005" je prozkoumat proces personalizace ve vybraných polských politických stranách v období mezi parlamentními volbami 2005 a parlamentními volbami 2015, a odpovědět na otázku, zda se po roce 2005 personalizace stran zvyšovala. Práce vychází z nejznámějších teorií personalizace politiky a předpokladů polských autorů. Personalizace je zkoumána zejména na institucionální úrovni. V teoretické části práce jsou představeny přístupy výzkumu personalizace a vymezeny jsou hlavní pojmy: personalizace, prezidencializace i celebritizace. Představeny jsou rovněž hlavní personalizované projekty v Polsku v letech 1989-2005. V empirické části práce věnované výzkumu polské politiky je analyzována úroveň a vývoj procesu personalizace uvnitř strany a vně strany. Cílem práce není rozšířit teoretické koncepty personalizace politiky, nýbrž obohatit výzkum polské politiky po roce 2005.
The aim of this Master's thesis called "Personalisation of Polish political parties after 2005" is to examine the process of personalisation among selected Polish political parties between the parliamentary elections in 2005 and the parliamentary elections in 2015, and to determine whether personalisation of Polish political parties increased after 2005. The thesis is based around the most well-known theories of personalisation of politics and a number of assumptions articulated by Polish experts on the subject. Personalisation is examined predominantly at an institutional level. The theoretical part presents different approaches to research the phenomenon, and defines three main concepts: personalisation, presidentialisation, and celebritisation. Several important personalised projects carried out in Poland between 1989 and 2005 are also described. The empirical part of the thesis analyses the level and development of personalisation within and outside the selected Polish political parties. This thesis does not strive to extend the theoretical concepts of personalisation of politics; instead, it aims to enrich the research of Polish politics after 2005.