Detekce neoznačených PR článků- teorie a aplikace na srovnání českých deníků
Use of media logic by corporations
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82597Identifikátory
SIS: 131307
Katalog UK: 990020400900106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraus, Jiří
Bína, Daniel
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
16. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Přesvědčení, že ekonomické subjekty vstupují do mediálních obsahů a formují je prostřednictvím svých zástupců pro public relations, sdílí se stále větší intenzitou jak akademická sféra, tak novináři. Součástí tohoto ovlivňování médií je zveřejňování neoznačených PR článků. Tato práce pojednává o způsobech, jakými je možno takové texty odhalovat. Práce předpokládá, že neoznačený PR článek charakterizuje porušení pravidel novinářské objektivity a z jazykové stránky pak jeho přesvědčovací složka. Proto se práce v teoretické části zabývá objektivitou žurnalistických textů a komunikačním záměrem textů z pohledu pragmalingvistiky. Pro následné použití v empirické části shrnuje práce dosavadní zkoumání neoznačených PR článků se zvláštním zřetelem na metody, jakých přitom badatelé používají. Opírá se přitom také o poznatky kritické politické ekonomie komunikace, především oblasti ovlivňování mediálních obsahů inzerenty. Na základě těchto závěrů pak předkládá vlastní návrh detekce neoznačených PR článků, jehož podstatou je klasifikace podle několika předem definovaných parametrů PR. Pro sestavení systému klasifikace i pro jeho ověření využívá obsahové analýzy mediálních textů. Aplikaci konceptu, a tím i jeho ověření, práce ilustruje na srovnání tendence k PR u pěti celostátních a jednoho regionálního...
The belief that economic entities influence media contents and shape them through their public relations professionals, is shared with an increasing intensity by both academics and journalists. One feature of this effect on media is publishing unlabeled public relations (PR) articles. This thesis "Detection of Unlabeled PR articles - the Theory and Application on Comparison of Czech Dailies" deals with methods that can reveal such texts. This work assumes that an unlabeled PR article is characterized by a lack of journalistic objectivity and as for the language aspect, by its persuasive component. The theoretical part therefore focuses on objectivity of journalistic texts and communication intention as seen from pragmalingvistic theory. For consequent use in the empirical part, this work summarizes existing research of unlabeled PR articles, with a special consideration for methods used by scholars. It stems from the findings of the critical political economy of communication, particularly the issue of advertisers influence on media contents. On grounds of these conclusions, this work then introduces its own design for identification of unlabeled PR articles, by classifying according to several predefined PR parameters. The classification system was designed on the basis of content analysis of...
