Zmapování profesního osudu absolventů učitelství chemie na Pedagogické fakultě UK v Praze
Mapping professional path of chemistry-teacher training graduates at the Faculty of Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79843Identifiers
Study Information System: 148221
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Duschinská, Karolina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Chemistry - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
učitelská profese, uplatnění absolventů, profesní dráha, učitelé chemie, Pedagogická fakulta UK v Praze, pedagogický výzkum, dotazník, interview, případová studieKeywords (English)
teaching profession, the usage of graduates, career, chemistry teachers, Charles University in Prague: Faculty of Education, pedagogic research, questionnaire, interview, case studyNázev práce: Zmapování profesního osudu absolventů učitelství chemie na Pedagogické fakultě UK v Praze Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá zmapováním profesní dráhy absolventů Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kteří zde vystudovali jako jeden ze svých oborů chemii. Teoretická část práce je věnována tématům jako učitelská profese, pedagogický výzkum, metody výzkumu a v krátkosti také studii "Absolventi Univerzity Karlovy". Praktickou část tvoří samotný výzkum. Pomocí vytvořeného dotazníku bylo osloveno 78 absolventů fakulty s prosbou o jeho vyplnění. Na základě získaných údajů bylo provedeno vyhodnocení. Po porovnání s jinými výzkumy (ale velmi podobnými) bylo zjištěno, že výsledky těchto výzkumů jsou téměř srovnatelné. Cílem této práce bylo vyhledat a kontaktovat co možná nejvíce absolventů fakulty a dozvědět se něco více o jejich profesní dráze. Například, zda pro ně bylo těžké najít po ukončení studia odpovídající zaměstnání ve školství, zda vůbec vykonávají učitelskou profesi nebo jak - po zkušenostech z praxe - pohlížejí na povolání učitele. Klíčová slova: učitelská profese, uplatnění absolventů, profesní dráha, učitelé chemie, Pedagogická fakulta UK v Praze, pedagogický výzkum, dotazník, interview, případová studie
The thesis topic: Mapping professional path of chemistry-teacher training graduates at the Faculty of Education Abstract: This thesis is analysing current carreers of former chemistry students (absolvents) at the Charles University of Prague, Faculty of Education. The theoretical part is focused on topics such as pedagogic proffesion, pedagogic research, research methods and briefly also to study "Absolvents of the Charles University". The practical part constitutes the research itself. There were 78 graduates of the faculty asked for completion of a questionnaire that was created. The evaluation was performed on the basis of gathered data. After comparing with other, but very similar researches, it was found that research results are almost similar and generally corresponds with current trends. The aim of this study was to look up and get in touch with as many as possible faculty graduates and learn more about their careers. For example, if it was hard to find the corresponding employment in education sphere after their graduation, whether they even teach or how - after practical experience - do they contemplate the teaching profession. Keywords: teaching profession, the usage of graduates, career, chemistry teachers, Charles University in Prague: Faculty of Education, pedagogic research, questionnaire,...