Vnímání vlivu médií na body image u studentek vysokých škol
Perception of media influence on body image by female university students
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78406Identifiers
Study Information System: 167374
Collections
- Kvalifikační práce [18348]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Jiřina
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce se věnuje vlivu médií v oblasti body image a jeho vnímání studentkami vysokých škol. Práce v teoretické části seznamuje se studiemi zkoumající vliv médií na vnímání těla a také s vybranými teoriemi a jejich účinkem na jedince. Dále představuje různé výklady pojmu body image a faktory podmiňující sebepřijetí jedince. Teoretickou část zakončuje vývoj ideálu ženské krásy v průběhu dějin včetně popisu toho současného. Představuje způsoby, jakými je ženská krása nejčastěji prezentována v médiích, a zároveň poukazuje na projekty, které se snaží komunikovat rozmanitost ženské krásy. Praktická část se věnuje analýze výpovědí vysokoškolských studentek na téma, jak vnímají obsahy zaměřené na body image a jaký mají obsahy vliv na jejich vztah k tělu. Výstupem je popis klíčových prvků diskurzu vysokoškolských studentek na sebepřijetí v souvislosti s vnímaným účinkem médií. Práce používá metodu zakotvené teorie společně s projektivní technikou, metodou myšlenkových map a polostrukturovaného rozhovoru.
The thesis focuses on media influence regarding body image as a topic and its perception by female students. It introduces studies exploring the influence of the media on body image and the effect it has on individuals. In addition, it presents the various interpretations of body image as a concept and factors affecting the self-acceptance. The theoretical part of the thesis ends with the development of the female beauty ideal throughout history to date. It describes how feminine beauty is most often presented in media, while noting the projects that are trying to communicate the diversity of feminine beauty. The practical part presents analysis of student's testimonies on how they perceive the body image concept, its orientation in media contents and how they feel influenced by them. The output is a description of key elements of discourse to self-acceptance in relation to the perceived influence of the media. This thesis uses the grounded theory method, the mind maps method and a semi-structured interview together with projective technique in order to provide a valid interpretation.