Příprava hodin zeměpisu: možnosti učitelského webu
Preparation of Geography Lessons: Potential Use of Teacher-Oriented Website
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77516Identifiers
Study Information System: 134020
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Hanus, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
2. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Příprava výuky, zeměpis, výuka geografie, internet, zdroje, učitelský web, wikiKeywords (English)
Lesson preparation, lesson planning, geography education, internet, sources, teacher-oriented website, wikiPřestože je příprava výuky důležitou součástí učitelské profese, tak se jí v poslední době věnuje málo výzkumu. Tato diplomová práce studuje způsob přípravy zeměpisné výuky v Česku s důrazem na po- užívání internetových zdrojů. Na základě výzkumu navrhuje kritéria pro vytvoření ideálního geografic- kého webu pro učitele. Sběr dat probíhal zaprvé formou on-line dotazníkové šetření náhodně vybra- ných gymnaziálních učitelů (n = 72) a zadruhé formou semi-strukturovaných rozhovorů (n = 6). Práce ukazuje, že příprava výuky je v mnoha ohledech velmi individuální. Obecně pedagogové své přípravy zásadně nemění, začátek učitelské praxe je tak pro další směřování výuky naprosto zásadní. Průměrně pedagogové přípravě věnují zhruba čtvrtinu pracovní doby a práce nenašla žádnou souvislost mezi délkou přípravy a věkem učitelů nebo délkou jejich praxe. Dále bylo zjištěno, že všichni sledovaní uči- telé používají při přípravě výuky internetové zdroje, a to hlavně k hledání aktuálních informací. Nejnavštěvovanější jsou webové stránky nabízející mapy a stránky internetových encyklopedií (pře- devším Wikipedie). Ideální geografický web by měl nabízet primárně nápady na aktivity ve výuce, o plně připravené vyučovací hodiny je pak mezi učiteli malý zájem. Budoucí výzkum by se měl zaměřit na to, jakým způsobem se mění příprava...
Lesson preparation is an important part of teachers' profession, yet there has been little research focused on this topic recently. This work studied the preparation of geography lessons in Czechia with an emphasis on the use of internet sources. Based on the findings, criteria for an ideal geographic website for teachers were suggested. The data were collected in two ways: (1) on-line survey of ran- domly selected secondary school teachers (n=72), and (2) semi-structured interviews (n=6). The work indicated that lesson preparation greatly varies from teacher to teacher. In general, teachers do not change their lesson plans significantly, and thus the beginning of teachers' career is crucial for future teaching. Participating teachers spend on average about a quarter of their working time on lesson preparation and there is no apparent correlation between the time spend on lesson preparation and the teachers' age or the length of teachers' career. Furthermore, it was found that all participating teachers use internet resources during lesson preparation, particularly for search of updated infor- mation. The most visited websites are those offering maps and encyclopaedias (predominantly Wik- ipedia). The ideal geographical website should primarily offer ideas for teaching activities, as fully- prepared lessons...