Show simple item record

Role of the teacher and his/her responsibility in assessing student's maturity when enrolling in the first grade of primary school
dc.contributor.advisorKropáčková, Jana
dc.creatorPeterková, Kamila
dc.date.accessioned2017-05-27T16:07:17Z
dc.date.available2017-05-27T16:07:17Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71413
dc.description.abstractTéma diplomové práce je věnováno problematice zápisu dítěte do 1. třídy základní školy jako důležitému životnímu mezníku v jeho životě. Teoretická část zpracovává téma zápisu v celé jeho šíři. Autorka podává přehled, týkající se problematiky školní zralosti, školní připravenosti a jejich diagnostiky. Dále se pak věnuje tématu odkladů školní docházky a legislativě. Nosnou kapitolou teoretické části je téma kompetencí, kterými by měl pedagog primárního vzdělávání u zápisu disponovat. V praktické části diplomové práci autorka věnuje prostor pedagogům, kteří prostřednictvím dotazníku a nestrukturovaného interview reflektují svoje názory a pocity týkající se jejich role při zápisu. Autorka se dotýká jejich pedagogické kompetence. Pedagogové dostávají prostor k vyslovení názorů na současnou formu průběhu zápisů. Výstupem této práce je diskuse o užitečnosti současné formy zápisů a konkrétní úvahy změn.cs_CZ
dc.description.abstractThe topic of this diploma thesis is devoted to the issue of a children enrolment to the first form of a basic school as an important milestone in their life. The theoretical part deals with the topic of the enrolment in its full scale. The author presents an overview concerning the issue of school maturity, school preparedness and their diagnostics. Further she deals with the topic of a postponement of school attendance and legislation. The main chapter of the theoretical part is the topic of competencies which a teacher of primary education should have at disposal during enrolments. In the practical part of this diploma thesis the author gives space to teachers, who, by means of a questionnaire and an unstructured interview, reflect their opinions and feelings concerning their role during enrolments. The author deals with their pedagogical competency. The teachers have an opportunity to present their opinions about the current form of the enrolment procedure. The outcome of this thesis is a discussion about usefulness of the current enrolment procedure and concrete suggestions for a change.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectŠkolní zralostcs_CZ
dc.subjectškolní připravenostcs_CZ
dc.subjectzápis do 1. třídy základní školycs_CZ
dc.subjectmateřská školacs_CZ
dc.subjectzákladní školacs_CZ
dc.subjectrodinacs_CZ
dc.subjectdiagnostika školní zralosti a připravenostics_CZ
dc.subjectodklad školní docházkycs_CZ
dc.subjectpedagog primárního vzdělávánícs_CZ
dc.subjectrole a kompetence pedagogacs_CZ
dc.subjectspolupráce mateřské a základní školycs_CZ
dc.subjectSchool maturityen_US
dc.subjectschoolpreparednessen_US
dc.subjectenrollment in thefirst grade ofprimaryschoolen_US
dc.subjectnurseryschoolen_US
dc.subjectelementaryschoolen_US
dc.subjectfamilyen_US
dc.subjectdiagnosticsofschool maturity and schoolpreparednessen_US
dc.subjectdelayedschoolattendanceen_US
dc.subjectteacherof a primaryschoolen_US
dc.subjecta role oftheteacher and hisen_US
dc.subjecther responsibilityen_US
dc.subjectco-operationofnurseryschool and elementaryschoolen_US
dc.titleRole pedagoga a jeho kompetence při posuzování školní zralosti u zápisu do 1. třídy základní školycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-05-21
dc.description.departmentKatedra primární pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId79263
dc.title.translatedRole of the teacher and his/her responsibility in assessing student's maturity when enrolling in the first grade of primary schoolen_US
dc.contributor.refereeStará, Jana
dc.identifier.aleph001777566
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro základní školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství pro 1. stupeň základní školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro základní školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Primary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTéma diplomové práce je věnováno problematice zápisu dítěte do 1. třídy základní školy jako důležitému životnímu mezníku v jeho životě. Teoretická část zpracovává téma zápisu v celé jeho šíři. Autorka podává přehled, týkající se problematiky školní zralosti, školní připravenosti a jejich diagnostiky. Dále se pak věnuje tématu odkladů školní docházky a legislativě. Nosnou kapitolou teoretické části je téma kompetencí, kterými by měl pedagog primárního vzdělávání u zápisu disponovat. V praktické části diplomové práci autorka věnuje prostor pedagogům, kteří prostřednictvím dotazníku a nestrukturovaného interview reflektují svoje názory a pocity týkající se jejich role při zápisu. Autorka se dotýká jejich pedagogické kompetence. Pedagogové dostávají prostor k vyslovení názorů na současnou formu průběhu zápisů. Výstupem této práce je diskuse o užitečnosti současné formy zápisů a konkrétní úvahy změn.cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this diploma thesis is devoted to the issue of a children enrolment to the first form of a basic school as an important milestone in their life. The theoretical part deals with the topic of the enrolment in its full scale. The author presents an overview concerning the issue of school maturity, school preparedness and their diagnostics. Further she deals with the topic of a postponement of school attendance and legislation. The main chapter of the theoretical part is the topic of competencies which a teacher of primary education should have at disposal during enrolments. In the practical part of this diploma thesis the author gives space to teachers, who, by means of a questionnaire and an unstructured interview, reflect their opinions and feelings concerning their role during enrolments. The author deals with their pedagogical competency. The teachers have an opportunity to present their opinions about the current form of the enrolment procedure. The outcome of this thesis is a discussion about usefulness of the current enrolment procedure and concrete suggestions for a change.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV