Cyklističtí lobbyisté a vynalézání politiky v pozdně moderní době
Cycling advocates: reinventing politics in the era of late modernity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69974Identifiers
Study Information System: 134105
Collections
- Kvalifikační práce [15771]
Author
Advisor
Referee
Kotík, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Urbánní politika, městské občanství, lobby, cyklistika, kolo, bicykl, politika konzumu, politická reprezentace, cyklistické občanství, překlad, prostředníci, sociální hnutíKeywords (English)
Urban politics, urban citizenship, lobby, cycling, bicycle, consumer politics, political representation, cycling citizenship, translation, intermediaries, social movement, cycling advocacyV řadě světových metropolí včetně Prahy se v posledních letech rozhořela cyklistická kontroverze. Cyklisté pořádají spanilé jízdy městy a požadují nejen lepší podmínky pro cyklistiku, ale také "žitelné město" a "kvalitní veřejný prostor". Tato práce zasazuje tento fenomén do kontextu teorie rizikové společnosti, kterou doplňuje o cenné impulzy teoretické tradice ANT. K cyklistické kontroverzi je přistupováno jako k instanci vynalézání politiky. Co je na kole politického? Ukazuje se, že více, než by se mohlo zdát. V rámci této práce je představena historie politizace bicyklu jakožto vehiklu různých zájmů. Výsledkem této trajektorie je ustavení kola jako diskurzivního opaku automobilu a klíčového nástroje kritiky směřování moderní civilizace. Díky těmto konotacím i díky zapojení kola do žitých světů obyvatel měst se bicykl vyjevuje jako příhodný nástroj k vtahování městských občanů do protestu proti odcizenému městu kolonizovanému automobily, unášenému parciálními zájmy a zanedbávanému politickou reprezentací. Kolo je unášeno cyklistickými lobbyisty jako symbol městské revoluce. Tato práce představuje výsledky empirického výzkumu provedeného v období června 2013 - dubna 2015. Předmětem výzkumu bylo rozdmýchávání cyklistické kontroverze pražskými cyklistickými lobbyisty. Práce mapuje aktivity cyklistických...
Cycling advocacy has taken a form of a popular worldwide social movement in the beginning of the 21st century. Cyclists demand not only improved conditions for cycling, but also a reform in the way the city is being run in order to be "livable" and saturated with "quality public spaces". This dissertation attempts to put the phenomenon in the context of the theory of risk society and it attempts to incorporate impulses from the theoretical tradition of ANT. The cycling controversy is being read as a re-invention of politics in urban arenas. What is political about the bicycle? More than it may seem. The bicycle has endured a long trajectory of political appropriation by various groups in order to arrive at a point where it began to be conceived as the default starting point of the critique of automobility and Western modernity. As a consequence the bicycle emerges as a loaded political symbol that is being appropriated by cycling advocates in order to problematize the alienated city colonized by cars, appropriated by business interests and neglected by the political representation. The bicycle is being reinvented as a symbol of urban revolution. This dissertation introduces the results of an empirical research undertaken between June 2013 and April 2015 that maps the shape of the cycling controversy in...