Zobrazit minimální záznam

Cycling advocates: reinventing politics in the era of late modernity
dc.contributor.advisorKabele, Jiří
dc.creatorFiala, Šimon
dc.date.accessioned2020-08-19T10:19:02Z
dc.date.available2020-08-19T10:19:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69974
dc.description.abstractCycling advocacy has taken a form of a popular worldwide social movement in the beginning of the 21st century. Cyclists demand not only improved conditions for cycling, but also a reform in the way the city is being run in order to be "livable" and saturated with "quality public spaces". This dissertation attempts to put the phenomenon in the context of the theory of risk society and it attempts to incorporate impulses from the theoretical tradition of ANT. The cycling controversy is being read as a re-invention of politics in urban arenas. What is political about the bicycle? More than it may seem. The bicycle has endured a long trajectory of political appropriation by various groups in order to arrive at a point where it began to be conceived as the default starting point of the critique of automobility and Western modernity. As a consequence the bicycle emerges as a loaded political symbol that is being appropriated by cycling advocates in order to problematize the alienated city colonized by cars, appropriated by business interests and neglected by the political representation. The bicycle is being reinvented as a symbol of urban revolution. This dissertation introduces the results of an empirical research undertaken between June 2013 and April 2015 that maps the shape of the cycling controversy in...en_US
dc.description.abstractV řadě světových metropolí včetně Prahy se v posledních letech rozhořela cyklistická kontroverze. Cyklisté pořádají spanilé jízdy městy a požadují nejen lepší podmínky pro cyklistiku, ale také "žitelné město" a "kvalitní veřejný prostor". Tato práce zasazuje tento fenomén do kontextu teorie rizikové společnosti, kterou doplňuje o cenné impulzy teoretické tradice ANT. K cyklistické kontroverzi je přistupováno jako k instanci vynalézání politiky. Co je na kole politického? Ukazuje se, že více, než by se mohlo zdát. V rámci této práce je představena historie politizace bicyklu jakožto vehiklu různých zájmů. Výsledkem této trajektorie je ustavení kola jako diskurzivního opaku automobilu a klíčového nástroje kritiky směřování moderní civilizace. Díky těmto konotacím i díky zapojení kola do žitých světů obyvatel měst se bicykl vyjevuje jako příhodný nástroj k vtahování městských občanů do protestu proti odcizenému městu kolonizovanému automobily, unášenému parciálními zájmy a zanedbávanému politickou reprezentací. Kolo je unášeno cyklistickými lobbyisty jako symbol městské revoluce. Tato práce představuje výsledky empirického výzkumu provedeného v období června 2013 - dubna 2015. Předmětem výzkumu bylo rozdmýchávání cyklistické kontroverze pražskými cyklistickými lobbyisty. Práce mapuje aktivity cyklistických...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectUrbánní politikacs_CZ
dc.subjectměstské občanstvícs_CZ
dc.subjectlobbycs_CZ
dc.subjectcyklistikacs_CZ
dc.subjectkolocs_CZ
dc.subjectbicyklcs_CZ
dc.subjectpolitika konzumucs_CZ
dc.subjectpolitická reprezentacecs_CZ
dc.subjectcyklistické občanstvícs_CZ
dc.subjectpřekladcs_CZ
dc.subjectprostřednícics_CZ
dc.subjectsociální hnutícs_CZ
dc.subjectUrban politicsen_US
dc.subjecturban citizenshipen_US
dc.subjectlobbyen_US
dc.subjectcyclingen_US
dc.subjectbicycleen_US
dc.subjectconsumer politicsen_US
dc.subjectpolitical representationen_US
dc.subjectcycling citizenshipen_US
dc.subjecttranslationen_US
dc.subjectintermediariesen_US
dc.subjectsocial movementen_US
dc.subjectcycling advocacyen_US
dc.titleCyklističtí lobbyisté a vynalézání politiky v pozdně moderní doběcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-22
dc.description.departmentDepartment of Sociologyen_US
dc.description.departmentKatedra sociologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId134105
dc.title.translatedCycling advocates: reinventing politics in the era of late modernityen_US
dc.contributor.refereeKotík, Michal
dc.identifier.aleph002011353
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSociologyen_US
thesis.degree.disciplineSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologiecs_CZ
thesis.degree.programSociologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra sociologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Sociologyen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csSociologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enSociologyen_US
uk.degree-program.csSociologiecs_CZ
uk.degree-program.enSociologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV řadě světových metropolí včetně Prahy se v posledních letech rozhořela cyklistická kontroverze. Cyklisté pořádají spanilé jízdy městy a požadují nejen lepší podmínky pro cyklistiku, ale také "žitelné město" a "kvalitní veřejný prostor". Tato práce zasazuje tento fenomén do kontextu teorie rizikové společnosti, kterou doplňuje o cenné impulzy teoretické tradice ANT. K cyklistické kontroverzi je přistupováno jako k instanci vynalézání politiky. Co je na kole politického? Ukazuje se, že více, než by se mohlo zdát. V rámci této práce je představena historie politizace bicyklu jakožto vehiklu různých zájmů. Výsledkem této trajektorie je ustavení kola jako diskurzivního opaku automobilu a klíčového nástroje kritiky směřování moderní civilizace. Díky těmto konotacím i díky zapojení kola do žitých světů obyvatel měst se bicykl vyjevuje jako příhodný nástroj k vtahování městských občanů do protestu proti odcizenému městu kolonizovanému automobily, unášenému parciálními zájmy a zanedbávanému politickou reprezentací. Kolo je unášeno cyklistickými lobbyisty jako symbol městské revoluce. Tato práce představuje výsledky empirického výzkumu provedeného v období června 2013 - dubna 2015. Předmětem výzkumu bylo rozdmýchávání cyklistické kontroverze pražskými cyklistickými lobbyisty. Práce mapuje aktivity cyklistických...cs_CZ
uk.abstract.enCycling advocacy has taken a form of a popular worldwide social movement in the beginning of the 21st century. Cyclists demand not only improved conditions for cycling, but also a reform in the way the city is being run in order to be "livable" and saturated with "quality public spaces". This dissertation attempts to put the phenomenon in the context of the theory of risk society and it attempts to incorporate impulses from the theoretical tradition of ANT. The cycling controversy is being read as a re-invention of politics in urban arenas. What is political about the bicycle? More than it may seem. The bicycle has endured a long trajectory of political appropriation by various groups in order to arrive at a point where it began to be conceived as the default starting point of the critique of automobility and Western modernity. As a consequence the bicycle emerges as a loaded political symbol that is being appropriated by cycling advocates in order to problematize the alienated city colonized by cars, appropriated by business interests and neglected by the political representation. The bicycle is being reinvented as a symbol of urban revolution. This dissertation introduces the results of an empirical research undertaken between June 2013 and April 2015 that maps the shape of the cycling controversy in...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020113530106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV