Vizualizace ve výuce češtiny pro cizince
Visualization in teaching Czech for foreigners
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69096Identifiers
Study Information System: 135737
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vizualizace, obrázky ve výuce, signální gramatika, interkulturní kontext, čeština pro cizince, vizuální materiál, film ve vyučováníKeywords (English)
visualization, picture in teaching, signal grammar, intercultural context, Czech for foreigners, visual material, movie in educationTéma diplomové práce je zaměřeno na vizualizaci učiva češtiny jako cizího jazyka. Jsou zde shrnuty poznatky o důležitosti obrazu ve vyučovacím procesu a o zásadách jeho používání. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány funkcím didaktického obrazu, vztahu obrazu a textu a specifikům užití obrazu ve výuce cizího jazyka. Dále jsou představeny grafické a obrazové prostředky, pomocí nichž jsou učební materiály vizualizovány. Práce je zaměřena také na vizuální média a jejich použití ve vyučování. Teoretické poznatky jsou aplikovány v praktické části práce, která se zabývá výzkumem vizuální složky učebnic češtiny pro cizince. Ve výzkumné části jsou zkoumány didaktické funkce obrazu, užité vizuální prostředky a prezentace slovní zásoby, gramatiky a reálií. Práce se zčásti dotýká také problematiky signální gramatiky nebo didaktického využití filmových ukázek. Tato práce je zaměřena na praktické rady a ukázky, jak do výuky cizího jazyka zapojit prvky vizualizace a je určena odborné veřejnosti a lektorům cizích jazyků.
Abscract The topic of the master thesis is focused on the visualization of the Czech language curriculum as a foreign language. It summarizes the findings of the importance of images in the teaching process and the principles of its use. Individual chapters are devoted to didactic functions of the image, the relationship between image and text and the use of image specifics in foreign language teaching. Furthermore, presents graphical and pictorial means by which are teaching materials visualized. The work also focuses on visual media and their use in the classroom. Theoretical knowledge is applied in the practical part, which deals with research of the visual part of Czech textbooks for foreigners. Research part examines the didactic functions of the image, use of visual aids and presentation of vocabulary, grammar and cultural studies. The thesis also partially covers the issue of signaling grammar and didactic use of film clips. The thesis main focus is on practical advices and examples of how to integrate visualization elements into foreign language teaching and is intended for experts and for foreign language teachers.