Antropocentrismus ve vztahu k živé přírodě
Anthropocentrism According to Living Nature
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68712Identifiers
Study Information System: 137746
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Grygar, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
antropocentrismus, živá příroda, Critical Animal Studies, hlubinná ekologie, biocentrismusKeywords (English)
anthropocentrism, living nature, Critical Animal Studies, deep ecology, biocentrismDiplomová práce se zabývá problematikou antropocentrismu ve vztahu k živé přírodě. Je nesporné, že antropocentrismus přispěl velkou měrou k současné ekologické krizi. Autorka se pokouší vymezit definiční rámec antropocentrismu a nalézt jeho společenské, vědecké i náboženské kořeny, a najít možnou cestu z krize ven. Uvádí klíčové koncepty a teorie, které jsou neantropocentricky orientované a předkládají možný alternativní přístup k životnímu prostředí spojený s transformací hodnot. Konkrétně se zaobírá například teorií Gaia Jamese Lovelocka, hlubokou ekologií a ekosofií Arne Naesse či novým paradigmatem Fritjofa Capry. Dále navazuje možností praktické změny konceptu života a jako její příklad popisuje koncept dobrovolné skromnosti a New Age.
This diploma thesis is inquired into the problematic of anthropocentrism and it' s relationship with the living nature. It is obvious that the anthropocentrism contributed to the current ecological crisis. The author is trying to delimit the definition framework of anthropocentrism and to find it's social, scientific even religious roots and to find the possible ways out of the crisis. The author also presents the key-concepts and theories that are non-anthropocentrically based and that are presenting the possible alternative attitude to the environment connected with the transformation of human values. Concretely it engages James Lovelocks Gaia Theory, Arne Naesses deep ecology and ecosophy or the Fritjof Capras new paradigm. Farther away it also follows the possibility of practical change of our life-concepts and as it's example describes the new concept of voluntary simplicity and New Age.