Výuka zdvořilosti na 2. stupni základní školy
Teaching politeness at 2nd grade of elementary school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66417Identifiers
Study Information System: 118817
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Pišlová, Simona
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pragmalingvistika, zdvořilost, zdvořilostní princip, řečové chování učitele a žáka, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, jazyková výchova, komunikační a slohová výchova, učebnicové řady českého jazyka, nakladatelství Alter, Fraus a SPNKeywords (English)
pragmalinguistics, politeness, politeness principle, teacher-student communication, Framework Education Programme for Elementary Eduaction, Czech language, communication and composition, Czech language textbook series, Alter, Fraus and SPN PublishingPředkládaná diplomová práce se zabývá výukou zdvořilosti na druhém stupni základní školy. Na základě odborné literatury jsou v teoretické části práce vymezeny základní termíny jako pragmalingvistika, zdvořilostní princip, zdvořilostní strategie, tvář. Vzhledem k didaktickému charakteru práce se tyto teoretické poznatky vztahují ke komunikaci mezi učiteli a žáky probíhající v prostředí školy. Empirická část práce se zabývá analýzou toho, kolik prostoru je zdvořilosti při výuce češtiny věnováno a jakým způsobem je tato problematika zpracována v současně nejpoužívanějších učebnicích češtiny. Další částí práce je analýza dotazníkového šetření mezi učiteli základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Do příloh jsou vloženy aktivity, které byly sestaveny na základě analýzy dotazníkového šetření a mohou být nápomocné při výuce zkoumaných zdvořilostních aspektů.
This diploma thesis deals with the way to teach politeness in elementary schools. Based on the theoretical literature, in the first theoretical part on the background of the Czech language there are defined basic terms such as pragmalinguistics, politeness principle, politeness strategies, face etc. Considering the didactic character of this work, both verbal and nonverbal aspects of politeness are described in the relation to the teacher-student communication. The practical part of the thesis focuses on the analysis of how the aspects of politeness are taught in Czech language lessons and included in three contemporary textbook series. Other source studied is the analysis of the relevant survey among teachers. On the basis of the survey results there are made up some activities with presumably good influence on practicing examined aspects of politeness.