Výuka zdvořilosti na 2. stupni základní školy
Teaching politeness at 2nd grade of elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66417Identifikátory
SIS: 118817
Katalog UK: 990017775770106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pišlová, Simona
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - český jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
21. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
pragmalingvistika, zdvořilost, zdvořilostní princip, řečové chování učitele a žáka, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, jazyková výchova, komunikační a slohová výchova, učebnicové řady českého jazyka, nakladatelství Alter, Fraus a SPNKlíčová slova (anglicky)
pragmalinguistics, politeness, politeness principle, teacher-student communication, Framework Education Programme for Elementary Eduaction, Czech language, communication and composition, Czech language textbook series, Alter, Fraus and SPN PublishingPředkládaná diplomová práce se zabývá výukou zdvořilosti na druhém stupni základní školy. Na základě odborné literatury jsou v teoretické části práce vymezeny základní termíny jako pragmalingvistika, zdvořilostní princip, zdvořilostní strategie, tvář. Vzhledem k didaktickému charakteru práce se tyto teoretické poznatky vztahují ke komunikaci mezi učiteli a žáky probíhající v prostředí školy. Empirická část práce se zabývá analýzou toho, kolik prostoru je zdvořilosti při výuce češtiny věnováno a jakým způsobem je tato problematika zpracována v současně nejpoužívanějších učebnicích češtiny. Další částí práce je analýza dotazníkového šetření mezi učiteli základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií. Do příloh jsou vloženy aktivity, které byly sestaveny na základě analýzy dotazníkového šetření a mohou být nápomocné při výuce zkoumaných zdvořilostních aspektů.
This diploma thesis deals with the way to teach politeness in elementary schools. Based on the theoretical literature, in the first theoretical part on the background of the Czech language there are defined basic terms such as pragmalinguistics, politeness principle, politeness strategies, face etc. Considering the didactic character of this work, both verbal and nonverbal aspects of politeness are described in the relation to the teacher-student communication. The practical part of the thesis focuses on the analysis of how the aspects of politeness are taught in Czech language lessons and included in three contemporary textbook series. Other source studied is the analysis of the relevant survey among teachers. On the basis of the survey results there are made up some activities with presumably good influence on practicing examined aspects of politeness.