Koncertní ouvertury Příroda, Život a Láska op. 91-93 Antonína Dvořáka
Concert Overtures Nature, Life, and Love op. 91-93 by Antonín Dvořák
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65615Identifiers
Study Information System: 138400
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Ottlová, Marta
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Antonín Dvořák, koncertní ouvertury, hudební analýzaKeywords (English)
Antonín Dvořák, concert ouverturePředkládaná práce se věnuje koncertním ouverturám Příroda, život a láska op. 91-93 Antonína Dvořáka. Po shrnutí stavu bádání v literatuře a zmapování notových i nenotových pramenů je pohlédnuto na ouverturu, a především koncertní ouverturu, jako hudební druh, dále také na ouverturu u Antonína Dvořáka. Nedílnou součástí práce je shrnutí okolností vzniku pojednávaných děl, a tak i jejich zasazení do kontextu skladatelovy tvorby. Těžiště práce však spočívá v hudebně-analytickém pohledu na každou ze tří ouvertur (V přírodě op. 91 (B 168), Karneval op. 92 (B 169), Othello op. 93 (B 174)), kde je zároveň přihlédnuto k dosavadním hudebním analýzám těchto kusů, a také k jejich genezi sledované v pramenech. Klíčová slova Antonín Dvořák, koncertní ouvertura, hudební analýza
The submitted thesis deals with Antonín Dvořák's trilogy of concert overtures Nature, Life and Love, Op. 91-93. After summarising the current state of research in existing literature followed by the overview of music and non-musical sources, the overture - and mainly concert overture - is depicted as a music genre and Antonín Dvořák's overtures are presented in general. Integral element of the thesis is a summarization of circumstances of the given works' origin and thus also putting them into the context of composer's oeuvre. However the focus of the thesis lies in a musical-analytical insight into each of the three overtures (In Nature's Realm, Op. 91 [B 168], Carnival, Op. 92 [B 169], Othello, Op. 93 [B 174]), where the author also takes their existing analyses into account and pays attention to their genesis according to the sources. Key words Antonín Dvořák, Concert ouverture