Věrohodnost zpravodajství v období datové žurnalistiky
The credibility of news in the world of data journalism
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63058Identifiers
Study Information System: 139182
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Jirků, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Věrohodnost zpravodajství, média, datová žurnalistika, ověřování dat, krize žurnalistiky, důvěra, důvěryhodnost, mediální realita, nová média, důvěryhodnost médií, morální panika, Břeclav 2012Keywords (English)
Credibility of news, media, data journalism, verification of the data, the crise of journalism, trust, trustworthiness, media reality, new media, credibility of the media, moral panic, Břeclav 2012(abstrakt) V dnešní době se často skloňuje pojem krize žurnalistiky. Tato práce se zabývá tím, zda opravdu žurnalistika prochází krizí, nebo zda se jedná jen o vývoj vycházející ze změn, které s sebou přináší digitální věk. Zároveň zkoumá možné příčiny této krize v digitálním světě. Jako jednu z hlavních příčin vnímá ztrátu věrohodnosti informací podávané zpravodajstvím. Proto se hlouběji pouští do výkladu toho, co je to důvěra a co ne/důvěra způsobuje ve společnosti. V kontextu změn, kterým dnešní žurnalistika čelí, popisuje proměnu role publika na vlastního aktivního editora a načrtává, jak se v dnešní době publikum musí orientovat ve zpravodajských obsazích. V opačném případě se totiž média orientující se na zisk budou stále přiživovat na senzacích a morálních panikách, které se budou negativním způsobem odrážet v sociální realitě. V empirické části se práce věnuje kauze z Břeclavi z roku 2012, která je exemplárním příkladem morální paniky s danými důsledky.
The term crisis of journalism is widely discussed nowadays. This paper examines whether journalism is in crisis, or whether it is a development caused by changes in the digital world. It also examines possible causes of this crisis and transformation in the digital world. One of the main causes of this is a perceived loss of credibility of the information given to the public. Therefore, there is a deeper interpretation of what trust and trustworthiness is and what can dis/trust cause in the society. In the context of the changes which journalism faces today, it describes the transformation of the role of the audience to active self-editor and outlines how the audience must orientate in the news itself. Otherwise, the media focused on earnings will continue to thrive on sensationalism and moral panics that will negatively effect social reality. In the empirical part this paper deals with the case of Břeclav in 2012, which is an exemplary example of moral panic with consequences.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Trendy a vnímání efektivity nástrojů media ralations v oboru PR
Defence status: DEFENDEDČalounová, Markéta (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 12. 9. 2023This bachelor's thesis focuses on media relations, which are part of the field of PR. It aims to describe the current situation in the Czech PR and to find out whether traditional media relations tools are still effective ... -
Role oborových médií ve vzdělání studentů marketingu
Defence status: DEFENDEDPenkov, Radoslav (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2019)Date of defense: 12. 6. 2019Bakalářská práce si klade za cíl popsat roli současných českých oborových médií v životě studentů a budoucích profesionálů z oblasti marketingové komunikace a public relations. Cílem práce je jednak zjistit vztah studentů ... -
Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR
Defence status: DEFENDEDProcházková, Pavla (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 1. 2. 2023Cílem diplomové práce s názvem "Využití médií při výuce anglického jazyka v ČR" ("Use of Media in English Lessons in the Czech Republic") je zhodnotit používání starých, klasických i nových médií pří výuce angličtiny na ...