Zprostředkované učení - významný faktor pomoci sociálně znevýhodněným žákům (v procesu učení)
Mediated training as a possibility for socially disadvantaged students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62648Identifiers
Study Information System: 150884
Collections
- Kvalifikační práce [23715]
Author
Advisor
Referee
Běhalová, Andrea
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kognice, metakognice, kognitivní svébytnost, Feuersteinova teorie zprostředkovaného učení, zkušenost zprostředkovaného učení, Feuersteinova metoda Instrumentálního obohacování, sebereflexe, intervence, motivace, kognitivní psychologie, konstruktivismus, strukturální kognitivní modifikace, rozvojetvorné učení, LPAD, osobnostní rozvojKeywords (English)
Mediated Learning Experience (MLE), Learning Potencial Assessment Device (LPAD), Feuerstein's Instrumental Enrichment Porgramme, Intervencion Program for Struktural Cognitive Modifiability, Modification of Cognitive Functions, intelligence, motivation, cognitive autonomy, selfreflection, cognitionDiplomová práce řeší otázku rozvojetvorných možností v procesu školního učení. Tato otázka je zasazena do kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Protože při formování učebních kompetencí není tato oblast dostatečně propracovaná a konkrétní vyučovací metody jsou poněkud rigidní, bude představena jedna z možností, jak lze učební dovednosti a schopnosti těchto žáků rozvíjet, a které se v rámci učebních kompetencí považují za klíčové. V této souvislosti bude představen stimulační a intervenční program Instrumentálního obohacení jako konkrétní forma realizace zprostředkovaného učení asoučasně jako snaha o perspektivní inovaci učebních osnov. Se záměrem poukázat na neomezené možnosti rozvoje žákova učebního potenciálu je text zaměřen na teoretická a koncepční východiska, která tvoří podstatu celého programu. Program je instrumentální sada nástrojů, které vedou k aktivaci kognitivních struktur a k jejich následnému obohacení. Proto budou kromě teoretických východisek představeny také kognitivní strategie metakognitivního nácviku, které usnadňují kognitivní modifikovatelnost a které vedou k rozvoji žákova učebního potenciálu.
This Master thesis aims to solve the question of developmentally-creative possibilities in the schooling process. This question is contextualized education of socially disadvantaged pupils. Because in shaping the learning competencies, this area is not developed enough and specific methods are somewhat rigid, it will be introduced one of the option how to to develop learning skills and abilities of the pupils , and which are in the teaching competencies deemed as essential. In this context will be introduced stimulatory and intervention program of Instrumental Enrichment as a concrete form of execution of Mediated learning and also as an effort of perspective innovation of curriculum. With the intention to point out the limitless possibilities of developing pupil's learning potential, the text focuses on the theoretical and conceptual bases, which constitute the entire program. The program is the instrumental set of tools that lead to the activation of cognitive structures and their subsequent enrichment. Therefore, except the theoretical foundations are also presented cognitive strategies metacognitive training that simplify cognitive modifiability, and that lead to the development of pupils' learning potential.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Pojmové mapy a jejich využití v učení vysokoškolských studentů
Defence status: DEFENDEDZůnová, Tereza (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Date of defense: 24. 5. 2017This thesis presents concept maps as an alternative tool for learning of adult university students. The theoretical part explains the changes in the ability to learn of these adult students. The thesis presents basic ... -
Continuing Beginner Learners in Adult EFL Classes
Defence status: DEFENDEDMihulková, Šárka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Date of defense: 30. 5. 2014Tato práce řeší otázky výuky věčných začátečníků v kurzech anglického jazyka pro dospělé. Zaměřuje se na popis faktorů, jež mohou mít vliv na stagnaci procesu učení u této skupiny žáků, a snaží se zjistit, do jaké míry se ... -
Kognitivní schopnosti u plazů: individuální schopnost učení vs. mezidruhové srovnání
Defence status: DEFENDEDVíšková, Linda (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2023)Date of defense: 29. 5. 2023The cognitive abilities of "reptiles" have long been a neglected topic compared to research on cognition in two other groups of tetrapods - mammals and birds. Recently, however, studies testing selected aspects of various ...