Výuka disciplín gymnastiky v kontextu se strachovými zábranami
Teaching of sports gymnastics disciplins in connection with fear scruples
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61286Identifiers
Study Information System: 132631
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Viléma
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Strach, úzkost, sportovní gymnastika, přeskok, úraz, tělesná výchova, výukaKeywords (English)
Fear, anxiety, sports gymnastics, vault, injury, physical education, teachingNázev: Výuka disciplín sportovní gymnastiky v kontextu se strachovými zábranami Cíl: Zjistit v jakém rozsahu je sportovní gymnastika zařazována do výuky tělesné výchovy na ZŠ a SŠ ve vybraném pražském regionu a jak je vnímána výuka jednotlivých disciplín v kontextu se vznikem strachových zábran. Metoda: Pro výzkum byla použita metoda dotazování pomocí dotazníku pro studenty 1. a 2. ročníku navazujícího studia UK FTVS, pro učitele z pražských základních a středních škol. Výsledky: Jednotlivé položky dotazníků byly statisticky vyhodnoceny, doplněny sloupcovými grafy a komentářem. Závěrečné shrnutí řešené problematiky poukazuje na nedostatečné zastoupení disciplín sportovní gymnastiky ve výuce tělesné výchovy na ZŠ a SŠ jako na okolnost související se vznikem strachových zábran. Klíčová slova: Strach, úzkost, sportovní gymnastika, přeskok, úraz, tělesná výchova, výuka
Title: Teaching of sports gymnastics disciplins in connection with fear scruples Aims of thesis: Find out range of incorporate sports gymnastics in teaching on elementary and high schools in chosen prague's region. How influence fears scruples this teaching. Method: In research was used method of question by question form. Respondets were students of 1. and 2. follow-up masters study UK FTVS, for teachers on prague's elementary and high schools. Results: A single items from question form were statistically evaluated, completed by bar graphs and comments. Final summary of examined problematic shows lack of representation disciplins of sports gymnastics in teaching of physical education on elementary and high schools, consequently arise fears inhibitions. Keywords: Fear, anxiety, sports gymnastics, vault, injury, physical education, teaching