Vnímání kontroverzních reklam v dnešní společnosti. Co kontroverzní reklama říká o společnosti?
Perception of controversial ads in today's society: What does controversial ad say about the society?
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60322Identifiers
Study Information System: 111996
Collections
- Kvalifikační práce [18348]
Author
Advisor
Referee
Paulíček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
30. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Reklama, psychologie reklamy, společnost, kontroverzní reklama, mediální komunikace, společenské normy, zakotvená teorieKeywords (English)
Advertising, advertising psychology, society, controversial advertising, media communication, social norms, Grounded theoryReklama je odrazem společnosti a zároveň ji ovlivňuje. Diplomová práce nahlíží na reklamu jako na významný společenský fenomén a na příkladu kontroverzních reklam se zabývá tímto vzájemným vztahem reklamy a společnosti. Výsledkem práce je tematické vymezení vzájemného vztahu kontroverzních reklam a společnosti. S využitím metody kvalitativního výzkumu se autorka věnuje tomu, jak se současná společnost odráží v komunikaci kontroverzních reklam a zda jimi může být ovlivněna. Aby výzkumný záměr práce byl srozumitelný, jsou v teoretické části práce vymezeny a charakterizovány pojmy reklama a zejména kontroverzní reklama, dále se tato část práce věnuje i vzájemnému vztahu reklamy a společnosti. Na základě analýzy získaných dat dle metody zakotvené teorie autorka uznává, že kontroverzní reklama je odrazem společnosti. Kontroverzní reklamy využívají komunikaci, která je společnosti vlastní a srozumitelná, ale zároveň jejich působení ve společnosti není vždy považováno za přijatelné a vhodné. Závěry práce se věnují tomuto vzájemnému vztahu a dalším souvislostem, které z výzkumu vyplývají. Vzhledem k doposud neprozkoumané problematice jsou zjištění diplomové práce především východiskem pro další výzkumy.
Advertising is a reflection of society. At the same time, it has impacts on society. This diploma thesis looks at advertising as an important social phenomenon. Based on the examples of controversial commercials, it deals with relationship between advertising and society. The main objective of this work is to explore the relationship of controversial commercials and society. With the use of qualitative research methods the author examines how the contemporary society is reflected in the communication of controversial commercials and whether our society is affected by them. For clarification purposes, this diploma thesis first identifies relevant terminology and sets the difference between key concepts, ie., advertising and controversial commercials. Moreover, the theoretical part of the thesis deals with the mutual relationship between advertising and society. Based on the analysis of the Grounded Theory the author acknowledges that the controversial commercials are in fact a reflection of society. Controversial commercials are communicated to their target groups in a common manner that is easy to understand. Yet, their presence in society is not always considered as acceptable and appropriate. In conclusion, this diploma thesis is devoted to the elaboration of the mutual relationship between...