Střet morálky a práva v oblasti školství u řídících pracovníků
Conflict of Morality and Law in The Field of Education for Management Staff
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60162Identifiers
Study Information System: 131912
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Trunda, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce se zabývá střetem morálky a práva u řídících pracovníků (ředitelů škol) v oblasti školství. Nejprve zpracovává tuto problematiku teoreticky a to se zřetelem na morální normy, etiku, právní normy, rozdělení práva, přirozené a pozitivní právo, vlastnosti práva, řídící pracovníky, rozhodovací procesy a styly rozhodování. Následně jsou rozpracovány tři modelové situace (kauzy), které jsou vybrány přímo ze skutečné praxe současných ředitelů škola a které se pohybují na pomyslné hraně morálky a práva. Jejich následný rozbor nastiňuje možná řešení, varianty a návrh řešení, jak se k danému problému postavit. Práce také zpracovává zákony, vyhlášky a dokumenty, které je k dané problematice nutno znát, a ukazuje směr, kterým se může rozhodovací proces ředitele školy ubírat. Práce v závěru předkládá malý kvalitativní výzkum, který ukazuje skutečné postoje ředitelů škol. Formou dotazníkového šetření oslovuje vzorek respondentů z řad současných ředitelů škol, kteří byli postaveni před nutnost rozhodnutí, zda se v konkrétní kauze přikloní k řešení situace na základě platných právních norem nebo situaci vyřeší za pomocí vlastního úsudku, žebříčku hodnot a morálního postoje.
The work deals with a conflict of morality and law for managers (head masters) in the field of education. First handles this issue theoretically and with respect to moral standards, ethics, law, law distribution, natural and positive law, law property, managers, decision processes and decision-making styles. As next three different scenarios (cases) are worked up. These cases are selected based on real experience of the current headmasters and they are balancing on the imaginary edge of morality and law. Their subsequent analysis outlines possible solutions, options and suggests solutions to that challenge these issues. The work also deals with laws, regulations and documents which are necessary to know to these issues. It shows the direction of the possible headmaster decision process. The work submits a small qualitative research at the end. This research shows the real attitudes of headmasters. The sample of respondents from the current headmasters was addressed by questionnaire. The respondents faced the necessity of deciding whether a given case leans towards resolving the situation based on existing law, or solve the situation using their own judgment, values scale and moral attitudes.