Princip hry v románech Tres tristes tigres a Rayuela
The principle of play in the novel Tres tristes tigres and Rayuela
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59792Identifikátory
SIS: 85836
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poláková, Dora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Komparatistika - Španělština
Katedra / ústav / klinika
Ústav románských studií
Datum obhajoby
29. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hispanoamerické literatury - 20. století román hra textová analýza Cortázar, Julio, 1914-1984 Cabrera Infante, Guillermo, 1929-2005 Rayuela Tres tristes tigresKlíčová slova (anglicky)
hispanoamerican literatures - 20. century novel play textual analysis Cortázar, Julio, 1914-1984 Cabrera Infante, Guillermo, 1929-2005 Rayuela Tres tristes tigresTato diplomová práce zkoumá princip hry v různých složkách moderního románu, reprezentovaného díly Rayuela Julia Cortázara a Tres tristes tigres Guillerma Cabrery Infanta. V první kapitole se zabývá pojetím hry z hlediska filosofie (zejména Eugena Finka), sociologie (Rogera Cailloise) a psychologie (Carla Gustava Junga). V druhé kapitole se zaměřuje z hlediska literárněvědného na hru v moderním románu a podává příklady ze světové literatury. Těžištěm práce je třetí kapitola, jež za pomoci zjištění z předchozích kapitol postupně analyzuje a komparuje princip hry v rovině tematické, jazykové, kompoziční a vypravěčské přímo v románech Rayuela a Tres tristes tigres, a na závěr se pokouší formulovat vidění světa a člověka v obou dílech.
This thesis investigates the principle of play in the diverse constituents of the modern novel, represented by the works of Rayuela by Julio Cortázar and Tres tristes tigres by Guillermo Cabrera Infante. In the chapter 1, it inquires into the conception of play in the point of view of the philosophy (mainly of Eugen Fink), sociology (of Roger Caillois) and psycology (of Carl Gustav Jung). In the chapter 2, it focuses from the point of view of the literary science on the play in the modern novel and it gives some examples from the world-literature. The chapter 3, which is the center of the thesis, applies the outcomes of the previous chapters in the analysis and comparison of the principle of play on the thematic, language, compositive and narrative level directly in the novels Rayuela and Tres tristes tigres, and on the finish it tries to formulate the sight of the world and the man in both works.